Koolmees / Shutterstock Alle berichten

Top 3: struiken voor vogeltuintjes

Geplaatst op 17 juli 2018

Struik klinkt groot, maar er zijn ook struikjes. Die kunnen de kleinere tuin een ontzettende oppepper geven met kleuren, geuren, vruchten en levendigheid. Iedere struik trekt zijn eigen insecten en daarmee weer specifieke soorten vogels.

Een struik is een wereld op zichzelf. Door de seizoenen heen hebben ze een verschillende gedaante - bladeren, bessen en bloemen - met steeds nieuwe voordelen voor de dieren in uw tuin. Op iedere struik leven weer andere insecten en de vogels die graag gebruik maken van dat voedsel óf de dekking van de bladeren. Plant één of meer van deze struiken en uw tuin is nooit meer hetzelfde.

1. Struikklimop: de puikste struik

Struikklimop heeft de fantastische eigenschap te bloeien in een periode dat bijna alle andere bloemen zijn uitgebloeid: september tot december. Vaak adembenemend: iedere bij en iedere vlinder uit de wijde omtrek komt er dan op af. Het gonst en het flappert en u weet niet wat u overkomt. Overwinterende insecten én insectenetende vogels kunnen nog even goed schransen voor de vorst intreedt.

Atalanta  op klimop / Pixabay Atalanta op klimop / Pixabay

Anders dan de naam doet vermoeden, klimt de struikklimop nergens op en maakt dus ook niks kapot. Het is de volwassen variant van de ‘gewone’ klimop. Hij groeit overal, is het hele jaar groen en kan zo klein worden gesnoeid als u maar wilt, hij herstelt zich altijd. Hij geeft ook nog decoratieve zwarte bessen, midden in de winter (houtduif, spreeuw) en dichte bebladerde nestplaatsen in de lente (merel). Met stip op één de puikste struik.

Huismus op klimop / Pixabay Huismus op klimop / Pixabay

2. Vuurdoorn: voedsel, veiligheid & voortplanting

De vuurdoorn dankt zijn naam aan lange doorns en honderden dieporanje bessen in het najaar. Merels en wintergasten zoals kramsvogels, koperwieken en misschien zelfs pestvogels, hebben dan feest: voedzaam eten in de veiligheid van dichte doorns. Vuurdoorn staat graag zonnig en kan als haag of struik of langs een muur worden gesnoeid (hij klimt niet).

In mei en juni is de vuurdoorn in identiteitscrisis, niks met vuur. Het is dan meer een wolk van crèmewitte, bedwelmend zoete bloemtrossen waar honingbijen, wilde bijen, zweefvliegen, vlinders en hommels op afkomen. Hemels. De winterkoningen en heggenmussen nestelen er graag in en hoeven hun snavel maar open te sperren en hun maaltje vliegt als het ware naar binnen.

3. Krentenboompje als struik

Boom, boom, dat is een groot woord voor een krentenboompje. Die is juist heel geschikt als struik in een kleine tuin. U kunt hem namelijk reuzegoed snoeien, wanneer u maar vindt dat ie te groot wordt, zelfs tot bonsai-formaat. De naam is trouwens ontstaan doordat de bessen vroeger werden gedroogd en in plaats van krenten in gebak verwerkt.

Drents krentenboompje / Shutterstock Drents krentenboompje / Shutterstock

De charme van ‘de krent’ is de vroege bloei in maart of april. Het is dan net een suikerspin van fijne bloempjes. Die trekken de vroege, kleine insecten aan en daar zijn de mussen dan vaak als de kippen bij. Daarna vormen de vruchtjes - de krenten - en dan kan het even heel druk worden met spreeuwen en een enkele bonte specht. In de herfst kleurt het blad oranje, geel en rood. Hij blijft charmant.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt