Middelste bonte specht / Jeroen Aarsen Alle berichten

Prachtige vogelfoto’s: de droom waarmaken

Geplaatst op 13 april 2022

Als klein jochie op pad, met de droom van prachtige vogelfoto’s. En dan flink teleurgesteld zijn, als van die goudvink niets meer overbleef dan een klein rood stippie. Zo begon het voor Jeroen Aarsen. Zijn motto als kind: “niet geschoten is altijd mis en ooit maak ik ze beter!” Dat is gelukt. Zijn middelste bonte specht, werd foto van de maand maart.

“Mijn naam is Jeroen Aarsen (57 jaar) en ik ben blij verrast dat de foto van de maand maart van mij is! Ik stuur niet vaak foto’s in naar de Vogelfotogalerij en tot voor kort was ik niet eens op sociale media te vinden. Maar nu ben ik begonnen met Instagram (jeroensbirdingsphotos). Het doel: elke dag een vogel posten.”

Jeroen Aarsen Jeroen Aarsen

Kan je iets vertellen over hoe en waar je deze foto maakte?

“Ik vind middelste bonte spechten fantastische vogels met hun zwart-witte kleed en knalrode kuif. Deze kwam op het juiste moment in de juiste pose te zitten. Ik zat in een vogelhut in de Maasduinen en fotografeerde hem met een Canon R6 en 600mm F4.”

“Ik huur regelmatig een vogelhut, maar loop of fiets ook graag door de natuur: dat struinen is heerlijk ontspannend. De Groote Peel, Texel, de Nederlandse natuur is prachtig, maar je moet het willen zien en ontdekken.”

Wat is je favoriete vogel?

“Ik heb eigenlijk geen favoriete vogel. Elk biotoop heeft specifieke vogels waar ik warm van word, of het nu een ijsvogel is of een spreeuw. Heb je wel eens een gewone spreeuw in de zon gezien met die prachtige metallic kleuren? Gewoon schitterend! Wat ik wel graag wil, is een mooie foto van de baardman of zwarte specht maken. Maar, eigenlijk maakt het mij ook niet uit, eruit zijn en genieten is zeker zo fijn!”

Appelvink / Jeroen Aarsen Appelvink / Jeroen Aarsen

Hoe is jouw passie voor vogelfotografie ontstaan?

“Vroeger op school liep ik met een vriendje door de natuur in Twente, altijd proberen vogels te spotten. Je wist waar ze zaten, we zagen alles met het blote oog en soms mochten we zo trots als een pauw de verrekijker van pa meenemen.”

“Later kreeg ik zelf een eenvoudige kijker. En met het geld van mijn krantenwijkje, kocht ik mijn eerste vogelboek, dat ik nog steeds heb. Naar mijn mening nog steeds één van de beste boeken: Elseviers gids van de Europese vogels uit 1975.”

“Nog altijd heb ik het beeld op mijn netvlies dat ik voor het eerst een goudvink zag. Rennend naar huis om een ritsratsklik-camera op te halen, met de droom van een prachtige foto. Rolletje ontwikkeld en dan flink teleurgesteld zijn, omdat ergens een heel klein rood stipje erop staat, wist ik veel.”

Wat ik toen al wel wist: als ik later groot ben, wil ik vogels beter fotograferen. Met vallen en opstaan probeer je steeds betere foto’s te maken en mijn motto is: niet geschoten is altijd mis en ooit maak ik ze beter.

Ben je meer fotograaf of meer vogelaar?

“Ik denk dat ik een fanatieke fotograaf ben, ik heb de soort pas gezien als ik hem heb vastgelegd. Als ik in de natuur ben, heb ik altijd een camera om met een telelens, dat is mijn kijker. Ik heb ook een prachtige verrekijker van Swarovski, maar vergeet dat ding in 99% van de gevallen mee te nemen Maar wordt er ergens een vogel gezien die ik wil fotograferen, dan rijd ik daar graag een beetje voor om.”

Blauwborst / Jeroen Aarsen Blauwborst / Jeroen Aarsen

Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt?

“Ja hoor, vaak genoeg. Zit je lekker te turen, sluipt er onder langs de hut gewoon een roerdomp voorbij die mij beter in de gaten had dan ik hem. Of je zit in een vogelhut en er komt een sperwer op een tak zitten, en die blijft zitten … en zitten … en er is geen enkele vogel meer in de buurt. Als hij dan gaat badderen is alles weer goed, dan ga je toch nog met mooie foto’s naar huis. Soms let je ook te veel op de vogels en val je in de plomp. Of op je snufferd.”

Heb je nog een vogel-foto-tip voor anderen?

“Zeker, een paar tips van mij:

• Probeer vogels te begrijpen. Vaak hebben ze een vast patroon waarin ze bewegen en komen ze terug naar dezelfde plek.
  • Volg eens als beginnend fotograaf een cursus vogelfotografie, daar leer je veel van.
  • Bedenk: wíj zijn te gast de natuur, dus wees een goede gast.”

“Te vaak heb ik gezien dat fotografen de boel vernielen, om maar die ene foto te maken. Om te pronken met hun trofee. Of ze spelen geluiden af om een vogel te lokken. Vreselijk. De vogel komt tevoorschijn om een niet bestaande indringer te verjagen, verspilt energie en in het ergste geval wordt hij zelf verjaagd. Dan blijft het vrouwtje alleen op het nest. De belangrijkste tip is dus: respecteer de natuur en geniet ervan.”

Winkelnieuws

Blijf op de hoogte van het winkelnieuws! Dan lees je over de leukste en mooiste dingen uit de winkel van Vogelbescherming. Zoals nieuwe producten, activiteiten, tips en mooie ervaringen van ons en/of onze bezoekers. Of een spetterende aanbieding!

Volg het winkelteam