Reuzentoekan / Shutterstock Alle berichten

Op de fiets van toekan naar koningspinguïn

Geplaatst op 14 september 2021

De ‘fietsende vogelaar’ Koen de Geus (31 jaar) vertrekt eind oktober voor anderhalf jaar naar Midden- en Zuid-Amerika om al fietsend geld op te halen voor het IUCN NL Landaankoopfonds. Hiermee hoopt hij bij te dragen aan het behoud van de vogelrijkdom van onze aarde.

Koen de Geus uit Amsterdam zal van Cancun in Mexico fietsen naar Ushaia in Argentinië, 20.000 kilometer. Tijdens zijn route bezoekt hij vijftien projecten die al eerder zijn aangekocht of uitgebreid dankzij het IUCN NL Landaankoopfonds. Koen neemt voor deze reis anderhalf jaar onbetaald verlof van zijn baan als manager bij PostNL.

Hoe kwam je op dit idee?

“Eigenlijk zou ik begin 2020 gaan backpacken, maar toen kwam corona. Ik ben veel in Nederland en door Europa gaan fietsen, door natuurgebieden. Ik was al vogelaar, dus mijn verrekijker zat altijd in mijn ‘schatkistje’ voorop mijn toerfiets. Ook ben ik veel gaan lezen over de staat van de natuur, en boeken over vogels. Zo kwam ik erachter dat in Bolivia de laatste 350 exemplaren van de blauwkeelara leven. De bescherming van die vogels is echt belangrijk. Alles hangt ecologisch gezien samen. Als bepaalde soorten verdwijnen, heeft dat effect op andere soorten, en indirect ook op ons.”

Blauwkeelara / Shutterstock Blauwkeelara / Shutterstock

Je kreeg behoefte daar iets aan te doen?

“Er zijn zoveel verschillende bedreigingen van leefgebieden van vogels. Ze hebben last van ontbossing, bijvoorbeeld doordat de lokale bevolking veeteelt gaat drijven. Papegaaien worden gevangen om te verhandelen. Dan is er nog de bedreiging van illegale mijnbouw. De bedreigingen zijn divers. Daarom vind ik het zo tof wat het IUCN Landaankoopfonds doet. Het kopen van land is heel effectief, en IUCN betrekt altijd de lokale gemeenschap erbij.

Ben je al eerder in Zuid-Amerika geweest?

“Alleen in Brazilië.”

Vind je het niet riskant, op je fiets in het verkeer?

“Ik ben zelf ook benieuwd, ik ga zien hoe het is. Onlangs heb ik in Turkije en Griekenland gefietst. Daar mag je op de vluchtstrook van de snelweg rijden.”

Route Midden Amerika Route Midden Amerika
Route Zuid Amerika Route Zuid Amerika

Hoe gaat dat, al fietsend vogelen?

“Als ik een mooi gebied tegenkom of ik zie mooie vogels, stop ik en haal ik mijn verrekijker uit mijn schatkistje. Bij de projecten van IUCN blijf ik waarschijnlijk wat langer. Ik krijg een rondleiding, zodat ik aan mijn donateurs kan laten zien wat er met het geld gebeurt en wat het IUCN Landaankoopfonds doet. Het gaat altijd om plekken waar ernstig bedreigde soorten zitten.”

Welke vogels hoop je te zien?

“In mijn vogelboek zitten ongeveer vijftig plakkertjes bij wensvogels, dus dat is een lastige vraag. Ik hoop in ieder geval de harpijarend te zien. Die heeft klauwen waarmee hij apen en zelfs een luiaard kan vangen. Maar die is heel moeilijk te zien. De koningsgier lijkt me ook heel bijzonder. Ik ga naar een bos dat speciaal voor die gier is aangekocht. Verder heb je daar zoveel gekleurde en bijzondere vogels zoals kolibries en manakins. Ik fiets letterlijk van de toekans en papegaaien in Mexico naar de koningspinguïn in Argentinië.”

Volgen en meehelpen

Koen probeert minimaal 20.000 euro bij elkaar te fietsen, een euro per kilometer. Volg hem via Instagram (‘Fietsende vogelaar’) of via www.fietsendevogelaar.com. Daar staat ook informatie over hoe je hem kan steunen.

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.