Koen de Geus in Nicaragua Alle berichten

Nestkasten voor de geelnekamazone

Geplaatst op 11 februari 2022

Om aandacht te vragen voor de bescherming van vogels en hun leefgebieden fietst vogelaar Koen de Geus van Midden-Amerika naar het diepste punt van Zuid-Amerika. Een tocht van 20.000 kilometer. Af en toe doet hij op onze website verslag van de bijzondere soorten die hij onderweg tegenkomt.

Inmiddels heb ik tijdens mijn fietsreis van Cancun (Mexico) naar Ushuaia (Argentinië) meer dan 450 nieuwe vogelsoorten gezien. Een daarvan is de geelnekamazone, ofwel in het Engels Yellow-naped amazone. Deze papagaai verdient aandacht, want het gaat niet zo goed met zijn soort. Gelukkig heeft de natuurbeschermingsorganisatie Paso Pacifico uit Midden-Amerika een programma om deze papegaai te beschermen.

Geelnekamazone / Koen de Geus Geelnekamazone / Koen de Geus

Nicaragua

De bedreiging van de geelnekamazone schuilt vooral in de illegale stroperij van kuikens en eieren. De papegaaien worden de grenzen overgesmokkeld en verkocht als huisdier. Begin februari heb ik 7 dagen in Nicaragua het project om hier wat aan te doen met eigen ogen mogen zien. De ontzettend lieve mensen van Paso Pacifico stonden mij op te wachten op de grens en samen zijn we naar het Mono bayo reserve gefietst.

Teak

Dit belangrijke natuurgebied is aangekocht omdat het werd bedreigd door plantages met teak. Teak gebruikt heel veel water waardoor de natuur uitdroogt. Gelukkig is het Mono bayo met hulp van IUCN NL landaankoopfonds aangekocht. Het gebied is beschermd en de grond die werd gebruikt voor landbouw, is intussen hersteld in natuurlijk bos. Dit is een belangrijke verbetering voor de geelnekamazone. En daarbij zijn er in dit gebied en ook op vele andere plekken nestkasten opgehangen.

Nestkasten

De nestkasten voor de geelnekamazone worden vaak op private finca's opgehangen zodat ze goed zijn beschermd. Meerdere keren tijdens de broedperiode worden de nesten door de rangers van Paso Pacifico gecontroleerd. Als de jongen groot genoeg zijn, worden de jongen geringd. Door de vele controles en de nestkasten op private grond op te hangen is stroperij lastiger en kunnen de jongen opgroeien tot prachtige volwassen exemplaren.

De papegaaien maken zeker gebruik van de nestkasten. Meerdere nesten waren bewoond en ik heb velen jongen van dichtbij kunnen bewonderen. Ik ben onder de indruk van deze kale jonge kwetsbare papegaaitjes. Om deze papegaaitjes ook voor de toekomst te kunnen beschermen, krijgen kinderen in het junior rangers-programma les over deze papegaaien, net als over apen en de schildpadden die eieren op het strand leggen.

Schildpad / Koen de Geus Schildpad / Koen de Geus

Onderdeel van het programma is een bezoek aan de nesten van de geelnekamazone. De rangertjes die tussen de 7 en 15 jaar waren, wisten veel over de papegaai. Na het afronden van een onderdeel van het programma mochten ze schildpadjes loslaten en kregen ze een batch! Natuurbescherming wordt hier écht leuk gemaakt. Ik mocht ook de in de sanctuary uitgekomen schildpadjes loslaten. Een bijzonder moment.

Lange tijd ging het heel slecht met deze papegaai, maar dankzij onder meer de nestkasten herstelt de soort zich op dit moment langzaam. Met het junior ranger-programma wordt de bescherming van deze soort ook voor de toekomst geborgd. Een project naar mijn hart! Dit is waarvoor ik op de fiets zit.

Volgen en meehelpen

Geloof jij in de combinatie van grond aankopen en educatie om natuur te beschermen? Help Koen dan via www.fietsendevogelaar.com. Alle donaties gaan naar het IUCN NL landaankoopfonds. Op die manier kunnen projecten zoals voor de geelnekamazone worden gecontinueerd.

Koen probeert minimaal 20.000 euro bij elkaar te fietsen, een euro per kilometer. Volg hem via Instagram (‘Fietsende vogelaar’) of via fietsendevogelaar.com.

Vogelbescherming internationaal

Veel vogels zijn trekvogels. Om ze goed te kunnen beschermen zijn wereldwijd sterke natuurorganisaties nodig. Vogelbescherming werkt samen met BirdLife Partners langs de trekroute en ondersteunt ze waar nodig.

Ons internationale werk