Toon alle berichten

6 tips voor een vogelvriendelijk balkon

Geplaatst op 5 maart 2014

Ook van een balkon kun je een plek maken waar vogels graag komen. Zelfs op een 11e verdieping hebben koolmezen met succes een nestje jongen grootgebracht.

1. Zorg voor voedsel voor vogels door in uw bakken en potten besdragende struiken te plaatsen. En zorg voor planten en kruiden waar insecten op afkomen; die trekken ook weer vogels.
  2. Maak een groene afscheiding met uw buren. Laat bijvoorbeeld een klimop vanuit een plantenbak omhoog groeien langs een stevig ijzerframe. Op termijn ontstaat zo een dichte afscheiding waar vogels in kunnen schuilen.
  3. Plaats een waterbadje.
  4. Voer vogels met zaden en vruchten. In onze winkel en webwinkel zijn speciale voedersilo's te koop die u op de rand van uw balkon kunt bevestigen.
  5. Plaats een (pimpel- of koolmezen) nestkast.
  6. Ga tuinieren op de vierkante meter en vul zo'n bak met een bloemzadenmix. Op de bloemen komen weer insecten af, en die... je raadt het al.

Oppassen

Let op dat een normaal balkon niet onbeperkt belastbaar is. Je kunt er gemiddeld 250 kilo per vierkante meter op kwijt. Een met aarde gevulde, stenen plantenbak van circa één meter lengte, weegt al gauw 120 kilo. Als de bewoners op het balkon gaan staan, komt hun gewicht er nog eens bij.

Voorbeeld

Hier vindt u een voorbeeld van een vogelvriendelijk balkon.