Bladkoning

Yellow-Browed Warbler, Phylloscopus inornatus - Boszangers (Phylloscopidae)

Van eind september tot eind oktober wordt deze West-Siberische broedvogel vooral langs de kust veel gezien, foeragerend in boomkruinen en struiken vaak samen met andere zangers. Vaak is hij goed te vinden door zijn kenmerkende roep.

Een klein mosgroen zangvogeltje iets groter dan een goudhaan, met twee opvallende gelige vleugelstrepen omgeven door zwarte bases van slagpennen en dekveren. Kop met een opvallende gelige wenkbrauwstreep, vuilwitte onderdelen en bleekroze poten, maar nog het best te herkennen aan roep.

Roep veelvuldig een explosief, scherp "TSJIE-oeWIET!" Zang alleen te horen in broedgebied; enkele fijne noten die wel iets aan de zang van de boomkruiper doen denken.

Broedt in juni - juli. Vaak 1 legsel van 2-4 eieren, soms tot 7. Broedduur 11-14 dagen. Het nest wordt gebouwd door het vrouwtje op de grond onder boomwortels, dikke tak of rottend hout. Het vrouwtje broedt ook de eieren uit, beide ouders voeren de jongen. Jongen vliegvlug na 12-13 dagen. Daarna nog zo'n 13 verzorgd door de ouders.

In Nederland in gemengd- en loofbos, vaak halfopen, of struiken, waar veel insecten te vinden zijn. Vaak langs kust maar soms ook in parken en tuinen. Broedt vanaf de West-Russische taiga net ten westen van het Oeral-gebergte verder oostelijk bijna in geheel Rusland. In broedgebied tussen 1000 en 2400 meter hoogte in gemengde opstand van berk, wilg, populier en zilverspar.

Een brede selectie van ongewervelden, zoals springstaarten, vliegen, bladluizen, krekels, spinnen en dergelijke.

Lange-afstandstrekker, in Nederland bij uitstek bekend als trekvogel van eind september tot eind oktober, met name aan de kust. Reguliere trekroute van Rusland naar het vasteland van Zuidoost-Azië en Taiwan. Waarom er zoveel bladkoningen in Noordwest-Europa verschijnen in het najaar is (nog) onbekend.

doortrekker in zeer klein aantal

Sinds 2009 lijkt er een behoorlijk stijgende trend van waarnemingen die niet alleen verklaard kan worden door het waarnemerseffect. Wellicht boort de soort een nieuwe trekroute aan.

Vooral langs de kust, en dan met namen vanaf eind september tot begin november op de Waddeneilanden. De roep kennen is daarbij zeer belangrijk.

Broedt alleen in het uiterste (noord)oosten van Europees Rusland.

De bladkoning is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn bladkoningen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de bladkoning is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.

• het opzettelijk vernielen of beschadigen van nesten, rustplaatsen en eieren van vogels, of het wegnemen van nesten (artikel 3. 1 lid 2);

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Wet natuurbescherming. De bladkoning komt slechts in beperkte mate op doortrek in Nederland voor.