Steenuil / Nature in Stock - Eric Medard Alle berichten

Broedende vogels weer live te volgen via Beleef de Lente

Geplaatst op 17 februari 2019

Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland is weer van start! Zojuist zijn in het radioprogramma Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij de broedende vogels weer aan gezet. Zo kan iedereen de komende maanden weer live meegenieten via www.beleefdelente.nl met het liefdesleven van de bosuil, steenuil, slechtvalk en ooievaar. Dit jaar volgen de camera’s ook weer de strijd tussen de zeearend en de havik. Nieuw dit jaar zijn de camera’s bij een lepelaar-kolonie, de spreeuw en de huiszwaluw. Bovendien is er een camera geïnstalleerd bij de plukplaats van de havik; de plek waar deze roofvogel zijn eten bereidt. Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland trekt al jaren rond de één miljoen trouwe kijkers.

Beleef de Lente is al meer dan 10 jaar een groot succes. Jaarlijks volgen rond de één miljoen kijkers het wel en wee van de vogels in het broedseizoen, een groot deel doet dat zelfs dagelijks. Dit jaar volgen de camera’s op www.beleefdelente.nl weer een aantal toppers van voorgaande jaren. Naast de bosuil zijn dat de kerkuil, slechtvalk, steenuil, koolmees, ijsvogel, groene specht en ooievaar. Ook bij de topper van vorig jaar, het zeearendennest waar een havik ging broeden, hangt in samenwerking met It Fryske Gea weer een camera.

Nieuw dit jaar

Nieuw dit jaar zijn de camera’s bij broedkolonie van de lepelaar vlakbij Haarlem (in samenwerking met het Landschap Noord-Holland), de camera’s bij een paartje huiszwaluwen, de spreeuw en één bij de plukplaats van de havik. De camera’s van Beleef de Lente blijven aan tot alle jongen uitgevlogen zijn. Wekelijks is er bij Vroege Vogels vanaf april op NPO 2 vanaf 19.40 een samenvatting te zien.

Er is al veel te beleven

Nu de camera’s aan zijn, valt er direct genoeg te genieten. De bosuil is namelijk een vroege vogel, een zogenaamde vroege broeder. In deze tijd van het jaar kun je de mannetjes ’s avonds horen roepen, om zo een vrouwtje te lokken. Als de camera’s aan gaan zit “onze” bosuil al op drie eieren te broeden. Ook laat de havik zich al bij de plukplaats van dichtbij bekijken.

Beleef het op Beleef de Lente

Behalve de live-beelden zijn op www.beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien. Per vogel wordt een weblog bijgehouden door een deskundige om duiding te geven aan de beelden. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en hun vragen kunnen stellen aan de deskundigen.

Speciaal voor de basisscholen is er een subpagina ‘in de klas’. Voor de docenten zijn er voor alle groepen lesmaterialen aanwezig die voldoen aan deleerdoelen, speciaal geselecteerde clips en een quiz.

Online vogelgids

Ontdek meer dan driehonderd vogelsoorten in één online vogelgids met: vogelgeluiden, tekeningen, foto's, vogelaantallen en meer. In de online vogelgids van Vogelbescherming vind je vogels die in Nederland voorkomen.

naar de vogelgids