naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Binnenkort

Iedere dag maken we via Twitter een soort bekend die dit jaar in Beleef de Lente zit. Volg ons ook daar en blijf op de hoogte!   *   Mevrouw bosuil heeft zojuist haar tweede ei gelegd! Wordt het een kast vol jonge uilen straks?   *   De lepelaars zijn ineens massaal terug in natuurgebied De Liede bij Haarlem waar ze broeden. Dat wordt spektakel voor de camera   *   Het eerste ei van Beleef de Lente 2020 is gelegd. De primeur - hoe kan het ook anders - is voor de bosuil   *   Nog heel even geduld. De camera's voor seizoen 2020 gaan open op 1 maart!

EEN MOOI SEIZOEN

De slechtvalken in Gemert brachten drie jongen groot; alle drie vrouwtjes! Bekijk het seizoensoverzicht.

Bekijk de clip

Updates tot sluiting ! + Jaarsamenvatting Slechtvalken 2019

Margot Team Slechtvalk

08.07.19 Het is een fantastisch seizoen geweest! Vanaf zondag 17 februari waren de beelden te volgen bij Beleef de Lente. Nu we het seizoen bijna gaan afsluiten is er een jaarsamenvatting. Er komen hier ook dagelijks tot de cams sluiten berichten en beelden van wat we waarnemen.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

Recente blogs

- Zodra het seizoen gaat starten
vindt u hier regelmatig nieuwe blogs -

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Ik zag zojuist op het laatste filmpje van de voerdering dat een van de jongen een duivenpootje opeet met het ringetje er nog aan. Zou dat problemen kunnen geven voor het jong?

Nee, dat kan gelukkig geen kwaad - anders zou het er niet zo goed uitzien voor het slechtvalkenbestand. De ring wordt gewoon opgenomen in een braakbal en daarmee weer naar buiten gewerkt.

Deze vraag is gesteld door Wennepen.

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het Beleef de Lente slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij het dorpje De Mortel in Noord Brabant, op 130 meter hoogte.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de slechtvalk observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de slechtvalk

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Wijdverspreid

De slechtvalk is een van de meest wijdverspreide vogels ter wereld. Bijna overal in de wereld kun je slechtvalken tegenkomen. Ze zijn te vinden op alle continenten en veel eilanden in de verschillende oceanen. Alleen op Antarctica komen geen slechtvalken voor.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, het bos, maar natuurlijk ook langs onze kust. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

bestel gratis