Bliek

Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de slechtvalk, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Slechtvalk? Chat dan mee in het clubhuis.

Tikkie voor Beleef de Lente
Geniet je ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Beleef de Lente is gratis, maar kost wel geld. Help je ’n tikkie mee om Beleef de Lente voor iedereen die dat wil gratis toegankelijk te houden? Zodat tienduizenden fans zoals jij dagelijks de mooiste vogelavonturen kunnen meebeleven.

Ja, ik help een tikkie mee

Seizoenssamenvatting 2022 Slechtvalken Rijksmuseum

Margot de Kam

28.06.22 Vanaf 11 maart hebben we een prachtig broedseizoen mogen volgen van de Amsterdamse slechtvalken. Er worden 3 jongen grootgebracht.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

wat is het verschil van een v slechtvalk en mr. slechtvalk?

Bij de slechtvalken is vrouwtje een behoorlijk stuk groter en zwaarder dan het mannetje. Heeft de man een gewicht van 550 - 720 gr, het vrouwtje overtroeft hem met een gewicht tussen de 860 - 1100 gr. De man heeft een spanwijdte van 58 -65 cm, de vrouw van 67 - 80 cm.

Deze vraag is gesteld door junior vogel expert.

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het eerste slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij De Mortel, op 130 meter hoogte. Dit jaar is er ook een tweede paartje te volgen: op het Rijksmuseum in Amsterdam.