{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de slechtvalk, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Slechtvalk? Chat dan mee in het clubhuis.

Ogen......

Johan Arts

31.03.17 Full color zicht, een prooi op 3 km afstand zien, zelfs een deel van het UV-spectrum kunnen waarnemen... Ogen die oppermachtig zijn, niets ontgaat de slechtvalk. Diepdonkere, grote zwarte kijkers, waar zelfs de oude Egyptenaren al diep voor bogen.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

Gaan de eieren niet kapot door de stenen?

Nee hoor, de slechtvalk legt graag haar eieren op dit soort stenen en ander ruw materiaal. Ze behandelt de eieren met de grootste zorgvuldigheid.

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het Beleef de Lente slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij het dorpje De Mortel in Noord Brabant, op 130 meter hoogte. De tweede cam bevindt zich bij ABN AMRO in Amsterdam.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
Eind april eerste kuiken uit het ei?
Neem de nieuwsbrief
april
mei
juni
juli

Het groene vogeldak

Vogelbescherming heeft geholpen om een ‘groen vogeldak’ te ontwikkelen (waar ook mensen van profiteren). Iets voor u?

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, het bos, maar natuurlijk ook langs onze kust. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Eieren leggen kost energie!

Slechtvalkvrouwtjes leggen per nest 1 tot 4 eieren. Dat kost enorm veel energie. In ongeveer een week tijd legt zij namelijk een vijfde tot een zesde van haar lichaamsgewicht aan eieren. Daarom breng het mannetje haar veel prooien, zodat ze voldoende kan eten om in goede conditie te blijven.

Ontdek meer

De Slechtvalk

Het verhaal achter deze snelle jager: auteur John Baker volgde slechtvalken en schreef zijn ervaringen op.
Must have voor de vogelliefhebber.

naar de webshop