Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

SAMENVATTING 2020

De slechtvalken in Gemert brachten vier jongen groot; twee mannetjes en twee vrouwtjes! Bekijk het seizoensoverzicht.

Bekijk de clip

Seizoenssamenvatting Slechtvalken

Margot de Kam

24.06.20 Vanaf 1 maart hebben we kunnen genieten van een zeer geslaagd broedseizoen bij de slechtvalken. Vrijdag 26 juni rond 12 uur in de middag gaan de cams uit.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

Heb al 4 dagen aan een stuk hop bij nestcam. Andere cams doen het wel. Hoe kan dit?

Deze vraag is gesteld door Vlw.

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het Beleef de Lente slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij het dorpje De Mortel in Noord Brabant, op 130 meter hoogte.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de slechtvalk observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de slechtvalk

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Wijdverspreid

De slechtvalk is een van de meest wijdverspreide vogels ter wereld. Bijna overal in de wereld kun je slechtvalken tegenkomen. Ze zijn te vinden op alle continenten en veel eilanden in de verschillende oceanen. Alleen op Antarctica komen geen slechtvalken voor.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, het bos, maar natuurlijk ook langs onze kust. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

bestel gratis