naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

De slechtvalken in Breda brachten vier jongen groot; die in Gemert kwamen niet tot broeden. Bekijk de filmpjes en blogs.

Slechtvalken verkennen buitenwereld

Hans van Gasteren

24.05.18 De beide jonge mannetjes lopen al twee dagen buiten over de reling van het gebouw van de Luchtmacht. De jonge vrouwtjes durven de eerste stappen nog niet te maken.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Wanneer gaan de camera's bij de slechtvalk uit?

Donderdagavond 14 juni. Ook de chat gaat dan dicht. Wanneer dat precies is weten we nog niet maar het zou tussen tien uur en half elf kunnen gebeuren. Dank aan iedereen voor het kijken, meedoen en reageren en voor jullie enthousiasme voor deze fantastische vogels!

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het Beleef de Lente slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij het dorpje De Mortel in Noord Brabant, op 130 meter hoogte.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de slechtvalk observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de slechtvalk

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Wijdverspreid

De slechtvalk is een van de meest wijdverspreide vogels ter wereld. Bijna overal in de wereld kun je slechtvalken tegenkomen. Ze zijn te vinden op alle continenten en veel eilanden in de verschillende oceanen. Alleen op Antarctica komen geen slechtvalken voor.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, het bos, maar natuurlijk ook langs onze kust. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

bestel gratis