{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Bedreigingen

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

26.03.17 Voedselschaarste. Strenge winters. Het verkeer. De bedreigingen voor de kerkuil zijn legio. Tel er ook de mogelijkheid van gif bij op en een gebrek aan nestgelegenheid. Ook zijn er natuurlijke vijanden. Om al die redenen kelderde de stand van de kerkuil en belande hij op de Rode Lijst van Nederland.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Wanneer komen hier eieren?

We hebben een paartje in deze nestkast dat aan hun paarband werkt. Dus wie weet is er binnenkort een ei in de maak. Zie voor meer informatie het weblog 'Huwelijk tussen kerkuilen gesloten?' van 10 maart.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
april
mei
juni
juli

Kerkuil de boer op

Woont u op een erf? Dan kunt u wellicht meehelpen om het de kerkuil naar de zin te maken. In deze brochure meer over kerkuilen en hun bescherming.

gratis downloaden

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Wereldburger

De kerkuil is een echte wereldburger. Hij komt voor in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Australië. De geleerden zijn het er niet over eens hoeveel ondersoorten er precies zijn, maar de meeste schattingen liggen zo rond de 25.

Ontdek meer

Metalbird

Wilt u ook een uil in uw tuin? Neem dan een Metalbird, een prachtig stalen kunstwerkje voor aan je boom of schutting.
€ 39,95 Ledenprijs € 35,95