{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Nieuwe nieuwsbrief op komst...

Albert Fopma, Kerkuilenwerkgroep Nederland

29.04.17 Ieder jaar in mei verschijnt de Nieuwsbrief Uilen van de Stichting Kerkuilenwerkgroep Nederland. In de nieuwsbrief wordt verslag gedaan over het voorgaande broedseizoen. De nieuwsbrief gaat naar alle vrijwilligers, kastenbezitters en donateurs.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Wanneer komen hier de kerkuiltjes uit hun ei?

Doe vóór 30 april mee met de poll en voorspel per ei dag en tijd van uitkomen (met dank aan Teckeltje voor het maken van de poll). Hier is de link: https://tinyurl.com/mlmtp7y Tip: kijk voor de dagen waarop de eieren gelegd zijn bij de filmpjes. Informatie over de broedduur vind je bij 'Het Nest' in het blauwgrijze informatieblok rechtsonder van het live beeld en in de weblogs.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
1e kuiken uit ei?
Neem de nieuwsbrief
mei
juni
juli

Geen roofvogelshows

Vogelbescherming is tegen roofvogelshows en het houden van roofvogels en uilen.

Lees hier waarom

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Metalbird

Wilt u ook een uil in uw tuin? Neem dan een Metalbird, een prachtig stalen kunstwerkje voor aan je boom of schutting.
€ 39,95 Ledenprijs € 35,95