naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Geen broedsel

Tweede jong bij de BOSUIL!   *   Vijfde ei bij de KAUW!   *   Eerste jong BOSUIL uit het ei!   *   Vierde ei STEENUIL Winterswijk!   *   SLECHTVALK, een ‘indringend’ verhaal

Kauwen in de kerkuilenkast

De kerkuilen nestkast is bezet door een paartje kauwen. Bekijk de livebeelden van het kauwennest op de kauwenpagina. Op deze kerkuilpagina vind je de filmpjes en blogs van de kerkuilen in de nestkast voordat de kast 'gekraakt' werd.

Een onverwachte wending

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

09.04.18 We hebben het zien gebeuren, de kauwtjes hebben de kerkuilennestkast van Beleef de Lente overgenomen en ingericht. Voor de bloggers namens de Stichting Kerkuilen Werkgroep Nederland een moment om het blog-stokje over te dragen aan de kauwen-experts.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Waarom heet een kerkuil, kerkuil?

De naam is ook afkomstig van de broedplaats die ze meestal vroeger hadden, namelijk de kerk. Daar konden ze naar binnen via de galmgaten. Helaas zijn deze bij zo goed als alle kerken dicht gemaakt omdat ze veel last hadden van kraaiachtigen.. Tegenwoordig broeden ze in nestkasten die meestal onderhouden worden door vrijwilligers van de Werkgroep Kerkuilen Nederland.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de kerkuil observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de kerkuil

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

bestel gratis