naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Derde ei bij de torenvalk!   *   Tweede ei bij de steenuilen!   *   Gaat de nijlgans broeden in het arendsnest?   *   Vijfde ei bij de ooievaars!   *   Vierde ei bij de merel!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Schijt aan alles

Mark Hessels

01.04.20 De trouwe kijker kan het niet ontgaan zijn. Nu we ook buiten de kast kunnen kijken zien we regelmatig enorme poepstralen in het rond vliegen; bij voorkeur in de richting van de camera. Tijd om daar eens even bij stil te staan.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Even een vraag over de stuitklier heel mooi te zien bij V toen ze zich net aan het poetsen was zag je dat witte bolletje niet is dat vet ook wel eens op? Om het zo maar te zeggen

Een interessante vraag, de stuitklier is voor de wetenschap een vrij nieuw onderwerp. Echter waren mensen vroeger al erg geïnteresseerd in de functie van de stuitklier. Ik heb geprobeerd hier informatie over te zoeken, echter is er maar weinig literatuur over dit onderwerp beschreven.

De stuitklier is een orgaan dat vetachtige substanties afscheidt, de vogels kunnen met behulp van hun snavel de veren daarmee insmeren. Deze vettige substantie heeft meerdere functies, waaronder het soepel houden van de veren en ze waterafstotend houden.

De productie van deze vettige substantie wordt gestimuleerd doordat de vogel er met zijn snavel over wrijft. Dus hoe vaker hij met zijn snavel eroverheen wrijft, hoe meer vettige substanties er worden geproduceerd.

Hiermee regelt de vogel zelf hoeveel hij nodig heeft, in periodes van balts is het erg belangrijk dat het verenkleed er het mooiste bij staat. In die periodes wordt dus veel meer geproduceerd dan in bijvoorbeeld de winter. Maar de stuitklier zal nooit 'op' raken, tenzij het dier ziek is oid.

Deze vraag is gesteld door uiltje.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Prachtige oefenplek

Op het erf van Natuurhoeve Grenslicht staat een hooiberg, waarin sinds 3 jaar kerkuilen broeden. Voor de jongen is dit een prachtige plek om langzaam aan de gevaarlijke buitenwereld te wennen.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de kerkuilen. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer vogels herkennen

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck