naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Binnenkort

IJsvogel

Binnenkort

Vandaag weer nieuwe filmpjes!   *   HAVIK laat zich nogmaals zien op zeearendnest   *   Leesvoer: er staan nieuwe weblogs klaar!

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Zacht nest van braakballen

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

21.02.18 Het is niet allemaal goud wat er blinkt bij de kerkuilen, want waar is man kerkuil gebleven? En ondertussen, wat gebeurt er in de kerkuilen-nestkast?

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Blijf op de hoogte van bijzondere momenten!

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Hoeveel eieren legt de kerkuil?

Dat zijn er soms wel een stuk of tien. Doordat kerkuilen na het eerste ei meteen beginnen te broeden kan er bij een legsel met veel eieren een enorm verschil in grootte zijn tussen de jongen. De jongste of minst sterke kuikens zullen het dan niet altijd overleven.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Samen onderzoeken

amen met andere bezoekers de gedragingen van de bosuil observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de kerkuil

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

bestel gratis