{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Iedere uil was ooit een uilskuiken

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

28.06.17 De ontwikkeling van de jongen kerkuilen gaat gestaag door. Ze ontwikkelen zich zichtbaar in de nestkast. Ze oefenen druk voor hun latere leven, zoals met het aannemen van een aanvalshouding.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Kunnen we de kerkuilen zien uitvliegen of stopt Beleef de Lente per 1 juli?

Bij de soorten waar de jongen op 1 juli nog niet uitgevlogen zijn doen we er ook dit jaar alles aan om het uitvliegen nog te laten zien. We verwachten dat de kerkuilen ergens midden juli uitgevlogen zijn. Als dat wat later wordt dan proberen we de camera's tot uiterlijk eind juli online te houden.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Hoe kunnen we Beleef de Lente verbeteren?

Helpt u ons Beleef de Lente te verbeteren? Vul dan de enquête in! Dat neemt ongeveer tien minuten van uw tijd.

naar de enquête

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Metalbird

Wilt u ook een uil in uw tuin? Neem dan een Metalbird, een prachtig stalen kunstwerkje voor aan je boom of schutting.
€ 39,95 Ledenprijs € 35,95