Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Seizoenoverzicht

Aan alles komt een eind, we hebben dit seizoen kunnen genieten van de kerkuilen. Ze werden op een prachtige nieuwe locatie in beeld gebracht door verschillende  camera's.
We danken alle kijkers voor hun aangedragen tips en belangstelling

U kunt de vogels ook met een tikkie helpen,
doet u mee?

Bekijk de clip

Beleef en ervaar het laatste blog van dit kerkuilen seizoen

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

29.07.20 Gaan we het beleven? Of niet? Het lege nestsyndroom? De camera’s van Beleef de Lente sluiten definitief op 31 juli 2020 om 12:01.

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Hoeveel tijd zit er tussen de bevruchting van een ei en het leggen daarvan?

Deze vraag is gesteld door Tiktak45.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Prachtige oefenplek

Op het erf van Natuurhoeve Grenslicht staat een hooiberg, waarin sinds 3 jaar kerkuilen broeden. Voor de jongen is dit een prachtige plek om langzaam aan de gevaarlijke buitenwereld te wennen.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de kerkuilen. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer vogels herkennen

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Vier Winterswijkse vogels

Het Winterswijkse landschap biedt dit jaar onderdak aan vier holenbroeders in Beleef de Lente; de kerkuil, de steenuil, de kauw en de gekraagde roodstaart. Deze soorten zijn verbonden met het typisch Winterswijkse landschap, de erven, met oude boerderijen, boomgaarden, schuurtjes en oude bomen.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck