naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Nijlgans

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Afscheid van de kauwen met seizoensoverzicht   *   Tweede jonge slechtvalk naar lagere ring gefladderd   *   Jonge torenvalk na een dagje uit weer terug in de nestkast   *   Alle drie de jonge steenuilen zijn nu echte takkelingen   *   De jonge ooievaars zijn geringd!

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de kerkuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Kerkuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Nog meer 'uilen' in de kerkuilenkast ?

Mark Hessels

04.06.20 Wat vliegt daar toch iedere nacht allemaal voor die camera's langs ? Met de nachtvlinderval zijn we eens op onderzoek uitgegaan (zonder ons jonge echtpaar te storen bij het inrichten van hun kinderkamer uiteraard)

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Hoeveel tijd zit er tussen de bevruchting van een ei en het leggen daarvan?

Deze vraag is gesteld door Tiktak45.

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Prachtige oefenplek

Op het erf van Natuurhoeve Grenslicht staat een hooiberg, waarin sinds 3 jaar kerkuilen broeden. Voor de jongen is dit een prachtige plek om langzaam aan de gevaarlijke buitenwereld te wennen.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de kerkuilen. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer vogels herkennen

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Vier Winterswijkse vogels

Het Winterswijkse landschap biedt dit jaar onderdak aan vier holenbroeders in Beleef de Lente; de kerkuil, de steenuil, de kauw en de gekraagde roodstaart. Deze soorten zijn verbonden met het typisch Winterswijkse landschap, de erven, met oude boerderijen, boomgaarden, schuurtjes en oude bomen.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck