naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS

Geen eieren en kuikens bij de kerkuilen dit seizoen. Het live beeld staat uit. Bekijk de videoclips en weblogs.

Beleef het laatste blog over kerkuilen

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland

25.07.18 Zoals we allemaal kunnen ervaren tijdens deze hittegolf, is het vooral een warm afscheid van vrouw kerkuil. Hoe houdt zij het hoofd koel?

Naar alle blogs & vlogs kerkuil

Ik zie geen live beelden, hoe komt dat?

Mocht u na het verwijderen toch geen beeld hebben vul dat dit formulier in: https://bit.ly/2Iy0c3M

Veelgestelde vragen over de kerkuil

In het donker actief

Kerkuilen leiden een teruggetrokken leven en worden als het donker is actief om in het open veld te jagen op vooral veldmuizen. Hij vestigt zich graag in gebouwen zoals schuren of kerktorens.

Broedt vaak in nestkasten

Dankzij vele vrijwilligers gaat het beter met de kerkuil in Nederland, een Rode Lijst-soort. Zij zijn 35 jaar geleden begonnen met ophangen en controleren van nestkasten waar de soort graag in broedt.

Muizen op één!

Hoofdzakelijk veldmuizen, ook spitsmuizen en woelmuizen. Vogels, amfibieën en allerlei ongewervelde diertjes maken slechts ongeveer 2% van het voedsel uit.

Peter's 'vogelpark'

Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Ook voor de kerkuil.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de kerkuil observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de kerkuil

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Stille vlieger

Een kerkuil maakt bijna geen geluid als hij vliegt. Dat komt door de aerodynamisch gevormde vleugels. En door de franjes aan de buitenste veren van zijn vleugels. Daardoor is er weinig turbulentie (werveling van de lucht) achter zijn veren.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

bestel gratis