naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

Lepelaar

Voedertafel

Binnenkort

Huiszwaluw

Derde ei bij de ooievaars   *   Kleine bosuil zet z'n eerste stapjes   *   Tweede ei bij de ooievaars!   *   De kauwen zijn begonnen met het bouwen van hun nest   *   Eerste ei bij de ooievaars!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koolmees, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koolmees? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Vol verwachting klopt ons hart…

Bernice Goffin

25.03.19 De vrouw in nestkast 1 heeft de afgelopen week hard gewerkt met als resultaat een vrijwel compleet nestje. Het eerste ei lijkt dan ook niet meer zo ver weg!

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

waarom zetten ze met het slapen hun veertjes helemaal "uit elkaar", zodat het een pluizenballetje wordt?

Eigenlijk is dit een heel leuke vraag, waarom zet de koolmees haar veertjes uit bij het slapen gaan.

Het antwoord is gauw gegeven, het is simpelweg om haar lichaam te beschermen tegen de kou. In de nacht kan de temperatuur behoorlijk naar beneden gaan, ja soms kan het in deze tijd zelfs vriezen.

De veertjes worden wijd uitgezet, om te isoleren, tussen de veertjes zit lucht, deze wordt opgewarmd door haar lichaamswarmte, zie het maar als een warme trui en wat doen we zelf, we kruipen dieper onder de dekens.

Veel vogels passen dezelfde manier toe,om zich warm te houden, in de winter zie je vele vogels, zogenaamd bol zitten, bij de roodborst zie je dat heel erg goed.

Deze vraag is gesteld door carlakonijn.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Rekenen met eieren en andere lessen

Bekijk alle lesbrieven

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus