naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Jonge SLECHTVALK buiten de kast   *   Derde ei bij STEENUIL (do)   *   Twee jonge OOIEVAARS over   *   Tweede jonge BOSUIL bekijkt de buitenwereld   *   Nog slechts één jonge HAVIK

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koolmees, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koolmees? Chat dan mee in het clubhuis.

Koolmees-kuikentjes

Peter de Vries, NIOO

03.05.18 Ondanks het feit dat in de bekendste nestkast van Nederland nog niet veel loos is, is dit zeker niet het geval in heel veel andere nestkasten.

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Ik heb problemen met het kijken naar de beelden. Hoe kan dat?

Op de Beleef de Lente website ervaren bezoekers soms problemen van technische aard: ze zien geen live beelden, horen geen geluid, of het beeld valt steeds weg. Omdat niet precies duidelijk is wat er aan de hand is, willen we de problemen graag inventariseren. Daarom vragen we je om de onderstaande enquête in te vullen en te verzenden.

Klik hier voor de enquête

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de koolmees observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Meer weten

Word nu actielid!

Voor maar € 10 bent u 6 maanden actielid en ontvangt u de Tuinvogelspecial van Landleven.

Ja ik word actielid

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus