{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koolmees, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koolmees? Chat dan mee in het clubhuis.

Nood breekt wet?

Lysanne Snijders, NIOO

28.03.17 Eigenlijk heb ik een beetje gelogen toen ik schreef dat koolmezen insecteneters zijn. Bij sommige individuen staan namelijk niet alleen insecten op het menu. Ook de hersenen van sijsjes en dwergvleermuizen worden soms verorberd.

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Er wordt regelmatig wat opgemerkt over de pissebedden. Eerder gaf onze expert het volgende antwoord.

Koolmezen eten af en toe ook pissebedden. Daarom denk ik niet dat de koolmees zich hierdoor laat tegenhouden om in deze kast een nest te bouwen. Maar waarom ze niet gelijk alle pissebedden opeten wanneer die zo gemakkelijk te pakken zijn, dat weten we niet. We komen in het broedseizoen ook vaak nestkasten tegen, zelfs met jongen erin, waarin spinnetjes, pissebedden of zelfs rupsen rondlopen. Maar waarom ze die niet zelf opeten of aan de jongen voeren - geen idee!

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
april
mei
juni
juli

Locatie, locatie, locatie

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Kleed uw tuin aan met beplanting. Hoe meer u varieert, hoe aantrekkelijker uw tuin is voor verschillende vogelsoorten. Vogels dichterbij helpt u daarbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Meest bestudeerde vogel van Nederland

De koolmees is het meest bestudeerde vogeltje van Nederland. En misschien zelfs wel van de wereld! Meer dan 100 jaar geleden kreeg iemand het idee om in een bos bij Wageningen 110 nestkastjes op te hangen. Daarmee begon onderzoek naar koolmezen dat nog altijd wordt volgehouden bij het NIOO-KNAW.

Ontdek meer over de koolmees

Nestkast voor de koolmees

Wilt u ook genieten van een koolmees nestelend in uw tuin? Nu in de aanbieding: de Wingerd nestkast: ruitvormig en van extra dik FSC hout.
Van € 12,50 voor € 9,99