naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Geen koolmezen voor de camera's dit seizoen. Wilt u ook (meer) koolmezen in uw tuin? Op mijnvogeltuin.nl ontdekt u hoe u meer vogels trekt naar uw tuin.

Koolmees-kuikentjes

Peter de Vries, NIOO

03.05.18 Ondanks het feit dat in de bekendste nestkast van Nederland nog niet veel loos is, is dit zeker niet het geval in heel veel andere nestkasten.

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Ik heb problemen met het kijken naar de beelden. Hoe kan dat?

Op de Beleef de Lente website ervaren bezoekers soms problemen van technische aard: ze zien geen live beelden, horen geen geluid, of het beeld valt steeds weg. Omdat niet precies duidelijk is wat er aan de hand is, willen we de problemen graag inventariseren. Daarom vragen we je om de onderstaande enquête in te vullen en te verzenden.

Klik hier voor de enquête

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de koolmees observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Meer weten

Word nu actielid!

Voor maar € 5 bent u 6 maanden actielid. U ontvangt 2x het magazine Vogels en 10% korting in de webshop. Uw actielidmaatschap stopt vanzelf.

Ja ik word actielid

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus