Beleef de koolmees 2017

Het was een spannend seizoen, met vele hoogte en diepte punten. Met dank aan alle hulp van de tips, clubhuis bezoekers en anderen. Laten we hopen dat 2018 een succesvol broedseisoen wordt.

Bekijk de clip

Het doek valt

Peter de Vries, NIOO

02.06.17 En toen was het beleven van de lente van de Koolmees voorbij. Onze nestje Koolmezen is uitgevlogen en we kijken nu de hele tijd naar een lege kast. Tijd om het doek te laten vallen en de lampen uit te doen. Volgend jaar gaan we – hopelijk – weer verder.

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Wat doet V als ze zo diep in het nest aan het wroeten is?

Met het wroeten in het nest is ze waarschijnlijk aan het controleren of er geen "poepzakjes" weggebracht moeten worden. Maar ze kan ook checken of er geen dode kuikens zijn. En ze kan zo controleren of het nest nog in orde is (warm, droog en zacht).

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Het groene vogeldak

Vogelbescherming heeft geholpen om een ‘groen vogeldak’ te ontwikkelen (waar ook mensen van profiteren). Iets voor u?

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Kleed uw tuin aan met beplanting. Hoe meer u varieert, hoe aantrekkelijker uw tuin is voor verschillende vogelsoorten. Vogels dichterbij helpt u daarbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Nestkast voor de koolmees

Wilt u ook genieten van een koolmees nestelend in uw tuin? Nu in de aanbieding: de Wingerd nestkast: ruitvormig en van extra dik FSC hout.
Van € 12,50 voor € 9,99