naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Binnenkort

IJsvogel

Binnenkort

Storing

Vandaag weer veel nieuwe filmpjes!   *   Leesvoer: er staan nieuwe weblogs klaar!   *   NIEUW: webcam bij nest zeearend in Friesland

De webcams bij de koolmees zijn nog niet live. Nog even geduld.

Beleef de koolmees 2017

Het was een spannend seizoen, met vele hoogte en diepte punten. Met dank aan alle hulp van de tips, clubhuis bezoekers en anderen. Laten we hopen dat 2018 een succesvol broedseisoen wordt.

Bekijk de clip

Een vogel vol zelfvertrouwen

Marlon de Haan

17.02.18 De koolmees deed het vorig seizoen goed voor de webcams van Beleef de Lente, met vijf uitvliegende jongen. Gaan we dat in 2018 overtreffen?

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Recente blogs

- Zodra het seizoen gaat starten
vindt u hier regelmatig nieuwe blogs -

Blijf op de hoogte van bijzondere momenten!

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Hoe oud kan een koolmees worden?

Bij hoge uitzondering kan een koolmees de leeftijd van 10 jaar bereiken, maar gemiddeld leeft een koolmees nog geen 2 jaar. Kort na het uitvliegen en in de eerste winter gaan veel jongen dood. In een winter met veel zaden ('mastjaar' met bijvoorbeeld veel beukennoten) is de sterfte minder.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Het groene vogeldak

Vogelbescherming heeft geholpen om een ‘groen vogeldak’ te ontwikkelen (waar ook mensen van profiteren). Iets voor u?

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Kleed uw tuin aan met beplanting. Hoe meer u varieert, hoe aantrekkelijker uw tuin is voor verschillende vogelsoorten. Vogels dichterbij helpt u daarbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus