naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Derde ei bij de torenvalk!   *   Tweede ei bij de steenuilen!   *   Gaat de nijlgans broeden in het arendsnest?   *   Vijfde ei bij de ooievaars!   *   Vierde ei bij de merel!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koolmees, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koolmees? Chat dan mee in het clubhuis.

Een logé!

Bernice Sepers

02.04.20 Zondag op maandag hadden we dan ein-de-lijk een logé in onze Beleef de Lente nestkast. Jazeker, er bleef een koolmees slapen! Dat is een fantastisch teken en een eerste stap richting een broedsel in deze nestkast.

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Ik heb een nest met camera, had vorige week vrijdag al 3 eitjes. Sinds eergisteren is er geen ei meer bijgekomen, ze heeft op de nestharen gepoept, en de haren worden ook niet verplaatst. Zou dit door de koude nachten komen?

Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn, dat uw koppeltje een legpauze heeft ingelast door de koude nachten.

Dit hoeft geen probleem te zijn. Het echte broeden is immers nog niet begonnen. Hoogst waarschijnlijk wordt één dezer dagen het leggen voortgezet.

Deze vraag is gesteld door Twins.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Rekenen met eieren en andere lessen

Bekijk alle lesbrieven

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus