IJsvogel

{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ijsvogel, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de IJsvogel? Chat dan mee in het clubhuis.

IJsvogel

Ook een derde ei

Jelle Harder

26.03.17 Het derde ei is gelegd. Wel wat later dan mocht worden verwacht, maar mogelijk werd het ijsvogelvrouwtje gestoord door een eekhoorn die in de buurt zat. Of was er gewoon nog eerst behoefte aan een lekker visje?

Naar alle blogs & vlogs ijsvogel

wat is een natuurlijke vijand van een ijsvogeltje?

Denk hierbij vooral aan dieren zoals de bunzing, de nerts en wezel. Ook roofvogels, bijvoorbeeld de sperwer, ziet de ijsvogel wel als een lekker hapje!

Veelgestelde vragen over de ijsvogel

De blauwe flits

Een blauwe flits en een fluitende roep: zo kondigt een ijsvogel zich vaak aan. IJsvogels zijn vooral vogels van beken en rivieren met zoet, stromend water, maar broeden ook aan stilstaand water.

Nestelt in tunnels

IJsvogels graven tunnels van zeker een 0,5 meter in oevers, in wanden maar ook wel tussen wortels van bomen of in een kunstmatige ijsvogelwand. Meerdere legsels per jaar van meestal 6-7 eieren.

Het liefst visjes

IJsvogels eten het liefst visjes maar ook waterinsecten zoals libellenlarven. Vissen worden mee naar de zitpost genomen en daar eerst tegen een tak geslagen voordat ze worden doorgeslikt.

Noord-Brabants 'vogelpark'

De ijsvogel woont in een wand op een erf in Noord-Brabant. Buitenman en vogelliefhebber Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
1 kuiken uit het ei?
Neem de nieuwsbrief
april
uitvliegen jonge ijsvogels?
Volg ons op Twitter
mei
juni
juli

Zelf een ijsvogelwand plaatsen?

Help de ijsvogel door - met uw vogelwerkgroep - een ijsvogelwand te plaatsen. Hoe dat moet, staat op deze nuttige instructie-dvd van Jelle Harder.

Naar de webshop

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u de ruimte, dan is een vijver in de tuin een echte aanrader. Bestel ons magazine Vogels dichterbij en wie weet komt zelfs de ijsvogel op bezoek!

Bestel gratis

Holbewoner

Holbewoner De ijsvogel is een echte holbewoner. Ze maken hun nest een zelf gegraven hol. Eerst graven ze een gang van bijna een meter lang. Aan het eind van die gang ligt dan het ‘hol’, in de vorm van een kleine nestkamer. Hierin brengen ze hun jongen groot.

Ontdek meer over de ijsvogel

Metalbird

Bent u ook zo’n ijsvogel fan? Versier dan je eigen tuin met een Metalbird, een prachtig kunstwerkje aan je boom of schutting.
€ 37,50 Ledenprijs € 33,75.

naar de webshop