IJsvogel

{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ijsvogel, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de IJsvogel? Chat dan mee in het clubhuis.

IJsvogel

‘Armpje drukken’ door pa en ma ijsvogel

Jelle Harder

23.04.17 Afgelopen avond en nacht zagen we een unieke gebeurtenis. Beide ouders waren in de nestkamer en wilden allebei op de jongen zitten om ze warm te houden. Maar dat ging niet zo goed… Hoe is het afgelopen? Bekijk hiervoor zeker ook het nieuwe clipje, 'Samen op de kuikens', van Marijcke!

Naar alle blogs & vlogs ijsvogel

welke vissoorten vangt de ijsvogel hier ?

Dag roberto P., Welke vissoorten gevangen worden wordt bij deze plek niet echt onderzocht. Dan zou je eventueel achteraf nog kunnen doen door de braakbalresten uit de nestkamer te onderzoeken. Aan de hand van de gehoorbeentjes in de visresten kun je de soorten vis vaststellen. Groeten, Jelle Harder

Veelgestelde vragen over de ijsvogel

De blauwe flits

Een blauwe flits en een fluitende roep: zo kondigt een ijsvogel zich vaak aan. IJsvogels zijn vooral vogels van beken en rivieren met zoet, stromend water, maar broeden ook aan stilstaand water.

Nestelt in tunnels

IJsvogels graven tunnels van zeker een 0,5 meter in oevers, in wanden maar ook wel tussen wortels van bomen of in een kunstmatige ijsvogelwand. Meerdere legsels per jaar van meestal 6-7 eieren.

Het liefst visjes

IJsvogels eten het liefst visjes maar ook waterinsecten zoals libellenlarven. Vissen worden mee naar de zitpost genomen en daar eerst tegen een tak geslagen voordat ze worden doorgeslikt.

Noord-Brabants 'vogelpark'

De ijsvogel woont in een wand op een erf in Noord-Brabant. Buitenman en vogelliefhebber Peter heeft zijn 2,5 hectare grote erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park.

IJsvogelfonds

Goed idee om vogels te beschermen? Via het IIsvogelfonds ondersteunt Vogelbescherming vogelwerkgroepen en anderen met zulke initiatieven.

meer lezen

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u de ruimte, dan is een vijver in de tuin een echte aanrader. Bestel ons magazine Vogels dichterbij en wie weet komt zelfs de ijsvogel op bezoek!

Bestel gratis

Stokoude ijsvogel

Een ijsvogel wordt gemiddeld 2 jaar. Is de vogel 5-6 jaar oud dan heb je al te maken met een bejaarde ijsvogel. De oudste ijsvogel moet wel een supervogel zijn geweest . Het ging om een ijsvogel die in 1971 in België werd geringd en in 1992 in Nederland werd teruggevangen: 21 jaar oud.

Ontdek meer over de ijsvogel

Metalbird

Bent u ook zo’n ijsvogel fan? Versier dan je eigen tuin met een Metalbird, een prachtig kunstwerkje aan je boom of schutting.
€ 37,50 Ledenprijs € 33,75.

naar de webshop