naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Binnenkort

IJsvogel

Binnenkort

Leesvoer: er staan nieuwe weblogs klaar!   *   NIEUW: webcam bij nest zeearend in Friesland   *   Bekijk de seizoensfilmpjes van de vogelsoorten van Beleef de Lente 2017

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de steenuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Steenuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Wie is zij?

Ronald van Harxen, STONE

17.02.18 In juli 2017 sloten we een turbulent steenuilenseizoen af met een cliffhanger van jewelste: wie is de dame die op 26 mei voor de eerste keer haar gezicht liet zien?

Naar alle blogs & vlogs steenuil

Recente blogs

Geen blogposts gevonden.

Blijf op de hoogte van bijzondere momenten!

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Wat eten steenuilen eigenlijk?

Meikevers daar zijn ze gek op, maar ook regenwormen, kleine vogeltjes, muizen en woelratten. Kikkers en ook salamanders belanden een enkele keer in de kast.

Veelgestelde vragen over de steenuil

De kleinste uil van Nederland

Felgele ogen, lichte 'wenkbrauwen' en bruin tot grijsbruin verenkleed met witte en strepen en vlekken. Daaraan herken je de steenuil. De steenuil is nauwelijks groter dan een merel maar oogt groter.

Vaak op erven

De steenuil schuwt de menselijke omgeving niet en broedt vaak op boerenerven, vooral als deze voldoende natuurlijke variatie bieden. Ze broeden ook in nestkasten.

Gek op meikevers

De steenuil kent een gevarieerd menu. Muizen zijn niet de enige voedselbron. Als er jongen zijn, moeten de steenuilouders veel voedsel aanslepen. In 2016 werden er zo'n 100 prooien per dag geteld.

Riante woning op prima locatie

De camera's hangen op een erf in Winterswijk. De nestkast hangt in een oude perenboom die in een weitje staat met kippen en een haan. De tweede cam hangt in Noord-Brabant, op het vogelerf van Peter.

Samen onderzoeken

Samen met andere onderzoekers de gedragingen van de bosuil observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Heeft u een erf, dan kunt u extra uitpakken voor natuur en vogels. Bestel ons gratis magazine Vogels dichterbij en leef met de seizoenen.

Bestel gratis

Hoe kun je ze zien?

We zijn het gewend dat je steenuilen uitgebreid kunt bekijken bij Beleef de Lente. Maar je kunt deze nachtvogels ook in het wild waarnemen. Steenuilen zie je vooral in de ochtend- en avonduren. Bijvoorbeeld in een half holletje van een knotwilg, tegen een schoorsteen of op een lantaarnpaal.

Meer weetjes over vogels ontvangen?

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus