naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Lepelaar

Huiszwaluw

Groene specht

IJsvogel

Spreeuw

Man bosuil doet prima werk!   *   Voorzichtig bezoekje van kerkuil bij de nestkast   *   Wie is/was nu de échte V ooievaar?   *   "Ons" vrouwtje is de zwaarste steenuil die Stone ooit gewogen heeft!   *   De ooievaars moeten het nest fel verdedigen

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de steenuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Steenuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Een nieuwe lente en een vertrouwd geluid.

Anjo Schouten

20.02.19 Het is momenteel wel heel erg lente. Heerlijk toch? Maar het is een mooie aftrap van BDL. De vogels kwetteren, we horen de uiltjes roepen en we zien hen soms even samen. Lijkt me weer vette verkering. Of beter gezegd: veelbelovend gedrag.

Naar alle blogs & vlogs steenuil

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Wat eten uilen in de winter?

De heren van Stone moeten hiervoor helaas het antwoord schuldig blijven. Buiten een muis of volwassen vogel weten ze het eigenlijk niet. In de winter zijn er geen jonge vogels.

Braakballen bevatten alleen niet verteerde resten.

Feitelijk is er dus weinig over bekend.

Veelgestelde vragen over de steenuil

De kleinste uil van Nederland

Felgele ogen, lichte 'wenkbrauwen' en bruin tot grijsbruin verenkleed met witte en strepen en vlekken. Daaraan herken je de steenuil. De steenuil is nauwelijks groter dan een merel maar oogt groter.

Vaak op erven

De steenuil schuwt de menselijke omgeving niet en broedt vaak op boerenerven, vooral als deze voldoende natuurlijke variatie bieden. Ze broeden ook in nestkasten.

Gek op meikevers

De steenuil kent een gevarieerd menu. Muizen zijn niet de enige voedselbron. Als er jongen zijn, moeten de steenuilouders veel voedsel aanslepen. In 2016 werden er zo'n 100 prooien per dag geteld.

Riante woning op prima locatie

De camera's hangen op een erf in Winterswijk. De nestkast hangt in een oude perenboom die in een weitje staat met kippen en een haan.

Samen onderzoeken

Doe mee aan de eipoll! Of observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de steenuil, leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Word nu actielid!

Voor maar € 5 bent u 6 maanden actielid. U ontvangt 2x het magazine Vogels en 10% korting in de webshop. Uw actielidmaatschap stopt vanzelf.

Ja ik word actielid

Hoe kun je ze zien?

We zijn het gewend dat je steenuilen uitgebreid kunt bekijken bij Beleef de Lente. Maar je kunt deze nachtvogels ook in het wild waarnemen. Steenuilen zie je vooral in de ochtend- en avonduren. Bijvoorbeeld in een half holletje van een knotwilg, tegen een schoorsteen of op een lantaarnpaal.

Meer weetjes over vogels ontvangen?

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus