naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Geen broedsel

Nieuwe beelden SLECHTVALK met jongen in Breda!   *   Aanvallen op nest OOIEVAARS door grote groep indringers!   *   WELKE VOGEL ben jij? Doe de test   *   Horen we al piepjes uit het ei bij de STEENUIL in Dongen?   *   Opnieuw aanvallen bij de SLECHTVALK

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de steenuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Steenuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Het Verschil: over muizen, regenwormen en ander grut.

Ronald van Harxen, STONE

26.04.18 Beleef de Lente bestaat nu 11 jaar en een aantal soorten is er (vrijwel) ieder jaar bij. Dat heeft een schat aan vergelijkingsmateriaal opgeleverd, waarmee we iets kunnen zeggen over hoe de webcamvogels het doen ten opzichte van andere jaren. Bloggers vertellen erover in Het Verschil.

Naar alle blogs & vlogs steenuil

Ik heb problemen met het kijken naar de beelden. Hoe kan dat?

Op de Beleef de Lente website ervaren bezoekers soms problemen van technische aard: ze zien geen live beelden, horen geen geluid, of het beeld valt steeds weg. Omdat niet precies duidelijk is wat er aan de hand is, willen we de problemen graag inventariseren. Daarom vragen we je om de onderstaande enquête in te vullen en te verzenden.

Klik hier voor de enquête

Veelgestelde vragen over de steenuil

De kleinste uil van Nederland

Felgele ogen, lichte 'wenkbrauwen' en bruin tot grijsbruin verenkleed met witte en strepen en vlekken. Daaraan herken je de steenuil. De steenuil is nauwelijks groter dan een merel maar oogt groter.

Vaak op erven

De steenuil schuwt de menselijke omgeving niet en broedt vaak op boerenerven, vooral als deze voldoende natuurlijke variatie bieden. Ze broeden ook in nestkasten.

Gek op meikevers

De steenuil kent een gevarieerd menu. Muizen zijn niet de enige voedselbron. Als er jongen zijn, moeten de steenuilouders veel voedsel aanslepen. In 2016 werden er zo'n 100 prooien per dag geteld.

Riante woning op prima locatie

De camera's hangen op een erf in Winterswijk. De nestkast hangt in een oude perenboom die in een weitje staat met kippen en een haan. De tweede cam hangt in Noord-Brabant, op het vogelerf van Peter.

Samen onderzoeken

Doe mee aan de eipoll! Of observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de steenuil, leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Word nu actielid!

Voor maar € 10 bent u 6 maanden actielid en ontvangt u de Tuinvogelspecial van Landleven.

Ja ik word actielid

Hoe kun je ze zien?

We zijn het gewend dat je steenuilen uitgebreid kunt bekijken bij Beleef de Lente. Maar je kunt deze nachtvogels ook in het wild waarnemen. Steenuilen zie je vooral in de ochtend- en avonduren. Bijvoorbeeld in een half holletje van een knotwilg, tegen een schoorsteen of op een lantaarnpaal.

Meer weetjes over vogels ontvangen?

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus