Jaaroverzicht ooievaars 2023

Een groter verschil met andere jaren had er niet kunnen zijn. Van een nest midden in het centrum van het stadje Gennep, naar een nest midden in de natuur. Een heel ander voedsel aanbod,  andere dieren rondom het nest, ander karakter van Pa en Ma.

Wat bleef is de spanning, zo’n kaal nest, kan dat wat worden? Veel andere ooievaars in de buurt, aanvallen? Wanneer komt het eerste ei, hoeveel eieren, hoeveel kuikens, hoeveel overleven het? Hoe gaat het uitvliegen?

Bekijk de clip

In gedachten vlieg ik mee

Arda van der Lee, STORK

19.07.23 In gedachten vlieg ik mee met onze ooievaars. Met de eerste rondjes hier op ons nest. En later, als ze echt uitgevlogen zijn, zweef ik met hen mee op een thermiekbel richting het zuiden.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Recente blogs

- Zodra het seizoen gaat starten
vindt u hier regelmatig nieuwe blogs -

Ontvang exclusieve clips

schrijf je in voor de nieuwsbrief

Hier komt het antwoord op een veelgestelde vraag. Er is nog geen vraag gesteld. U kunt een vraag stellen in het kader naast het live beeld.

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Paalnest in Nijetrijne

De camera hangt in de tuin van Albert Westerhuis en Titia Bijwaard in het Friese Nijetrijne, waar de ooievaars sinds 2012 op een paalnest broeden.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de ooievaars van Nijetrijne vinden het moerasgebied en de veenweiden van de Rottige Meente

Een ideaal gebied voor ooievaars

Het nest staat in het uiterste zuiden van Friesland bij natuurgebied de Rottige Meente, een laagveen moerasgebied omgeven door veenweiden. Veel water, drassige grond en ruimte. Ideaal voor ooievaars.