{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ooievaar, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Ooievaar? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Verslag vanaf een bijzondere locatie

Caroline Walta, STORK

29.04.17 In de jaren 60 ging het zo slecht met de ooievaarsstand, dat er een landelijk fokprogramma is gestart. Van 1981 tot 1995 werden in gevangenschap geboren ooievaars naar zogenaamde buitenstations gebracht, waar ze konden wennen aan een leven in het wild. Vandaag blog ik vanaf zo'n plek.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Het beeld van de camera trilt zo als het carillon speelt, hebben de ooievaars daarvan geen last?

Meer kijkers hebben deze zorg geuit, maar we kunnen je gerust stellen. De camera zit gemonteerd aan de toren van het carillon. Het ooievaarsnest staat op hetzelfde gebouw (het historische stadhuis), maar dan op de gevel. Het nest trilt dus niet zoals op de beelden lijkt te doen. De ooievaars hebben deze plek zelf uitgekozen en dit geeft aan dat ze geen last hebben van het luiden van de klokken. Het geluid lijkt voor ons ook harder, omdat de microfoon er vlak naast hangt.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.

Vogelvriendelijk schoolplein

Het is goed voor kinderen: een vogelvriendelijk schoolplein. Vraag een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming om advies.

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Houdt u ook van vogels en natuur? Bestel dan ons magazine Vogels dichterbij. Vol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Bestel gratis

Poetswas uit de rug

Voor een vogel is zijn verenpak van levensbelang. De ooievaar heeft een speciaal middeltje om die veren goed te verzorgen. Onderaan zijn rug heeft hij een vetklier (of stuitklier) zitten. Als hij daar met zijn snavel overheen wrijft, komt er vettig spul uit. Dat gebruikt de ooievaar als poetswas.

Lees meer over ooievaars op

Ooievaarspeld

Wie is er niet groot geworden met de ooievaar? Met dit mooie speldje geef je blijk aan je liefde voor deze prachtige vogel.

naar de webshop