naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Vierde ei bij de torenvalk!   *   Eerste ei bij de nijlgans!   *   Spektakel bij de kerkuil...   *   Derde ei bij de steenuilen!   *   Vijfde ei bij de ooievaars!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ooievaar, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Ooievaar? Chat dan mee in het clubhuis.

Gevaar

Arda van der Lee, STORK

02.04.20 Gevaar uit de lucht, takkendieven, regen, kou, wat al niet. De kostbare eieren lopen op allerlei manieren gevaar. Het meest dramatisch is als ze uit het nest worden gekieperd of pa of ma niet meer terugkomt.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Waarom is er geen geluid bij de Ooievaar?

We hebben er alles aan gedaan om het geluid goed te krijgen, maar om hieraan te werken moet je in het torentje tegenover het nest zijn en dan gaan de ooievaars van het nest af.

Nu er eieren zijn kunnen, mogen en willen wij deze niet meer storen. Dus zullen we het helaas dit seizoen zonder geluid moeten doen.

Deze vraag is gesteld door Moderator 9.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.

Onderzoekend leren met vogels

Bekijk alle lesbrieven

Leer meer over de ooievaar

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Schrokoppen

In ruim 2 maanden groeien ooievaars uit van piepklein kuiken tot een grote vogel. Om zo razendsnel te kunnen groeien, moeten jonge ooievaars flink eten. Het zijn echte schrokoppen. Vanaf geboorte tot uitvliegen eten ze zo'n 16 kilo aan voedsel. Ruim 3 keer zoveel als een volwassen ooievaar weegt.

Meer weetjes over vogels ontvangen

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck