Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Jaaroverzicht 2020

De ooievaars op het gemeentehuis in Gennep brachten drie jongen groot. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

Beleef de Lente, of zomer ?

Leo Daanen, STORK

16.07.20 We zijn nog bezig met Beleef de Lente, maar helaas niet lang meer. En dat kan ook helemaal niet, want 20 juni is de zomer al begonnen haha.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Wanneer vliegen de ooievaars naar verwachting uit?

Deze vraag is gesteld door jerven1.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.

Onderzoekend leren met vogels

Bekijk alle lesbrieven

Leer meer over de ooievaar

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Schrokoppen

In ruim 2 maanden groeien ooievaars uit van piepklein kuiken tot een grote vogel. Om zo razendsnel te kunnen groeien, moeten jonge ooievaars flink eten. Het zijn echte schrokoppen. Vanaf geboorte tot uitvliegen eten ze zo'n 16 kilo aan voedsel. Ruim 3 keer zoveel als een volwassen ooievaar weegt.

Meer weetjes over vogels ontvangen

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck