Scholekster

Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ooievaar, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Ooievaar? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Wilt u de vogels ook een tikkie helpen?
Geniet u ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Hun aanwezigheid is niet vanzelfsprekend. Veel vogels hebben het moeilijk of dreigen zelfs uit ons land te verdwijnen. Duizenden supporters helpen met een gift om ze te beschermen. U kunt vogels ook een tikkie helpen. Doet u mee?

Ja, ik help een tikkie mee

Het ooievaarsnest

Leo Daanen, STORK

13.04.21 In Gennep zit het nest op een prima constructie die goed bevestigd is op de schoorsteen van het oude stadhuis. Vroeger zat het nest op de linker schoorsteen, later is de constructie op de rechter schoorsteen gemaakt en zijn de ooievaars dus een paar meter verhuisd.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Na hoeveel dagen broeden komt een ei uit?

De ooievaars gaan vaak broeden als het tweede ei gelegd is. Vanaf dan moet je er ongeveer 32 dagen bij optellen en dan zouden er kuikens moeten komen.

Deze vraag is gesteld door Evarnhem.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.