naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Hoe zal het de jonge vogels vergaan in deze tropische dagen?   *   Vierde zwaluwjong groeit als kool   *   Vandalen? Of gewoon slimme vogels..   *   Voor alle vaders❤️   *   Aan tafel bij de ooievaars

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de ooievaar, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Ooievaar? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Nooit te oud om te leren !

Leo Daanen, STORK

25.06.19 Ooievaars ringen in Haren en daar waren best veel mensen, maar ook heerlijke koffie en beschuit met muisjes, Mmmmm zo lekker hé.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

wanneer vliegen de kuuks uit?

De ooitjes zijn nu 8 weken en beginnen hun vliegspieren intussen goed te oefenen, je kunt ze als het wat beter gaat ook steeds hoger zien springen. Dankzij de oefeningen komen de vliegspieren goed tot ontwikkeling en verliezen de jongen ook wat van hun babyvet zodat ze makkelijker kunnen opstijgen.

Rond de leeftijd van 9 tot 10 weken vliegen ze uit. Daarna komen ze nog regelmatig terug op het nest, in ieder geval om te overnachten.

Deze vraag is gesteld door Blauwvinger.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.

Onderzoekend leren met vogels

Bekijk alle lesbrieven

Leer meer over de ooievaar

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Schrokoppen

In ruim 2 maanden groeien ooievaars uit van piepklein kuiken tot een grote vogel. Om zo razendsnel te kunnen groeien, moeten jonge ooievaars flink eten. Het zijn echte schrokoppen. Vanaf geboorte tot uitvliegen eten ze zo'n 16 kilo aan voedsel. Ruim 3 keer zoveel als een volwassen ooievaar weegt.

Meer weetjes over vogels ontvangen

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck