naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Voedertafel

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Zevende ei bij de kerkuilen   *   Tweede jong tweede legsel huiszwaluw uit het ei!   *   Derde ei bij de huiszwaluw!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!   *   M en V kerkuilen hebben de kast weer voor zichzelf!

Jaaroverzicht ooievaars 2019

De ooievaars op het gemeentehuis in Gennep brachten drie jongen groot. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

It’s done, het zit erop

Leo Daanen, STORK

30.07.19 BdL 2019 was weer superspannend hier en daar, naar alles is toch weer op zijn “pootjes” terecht gekomen.

Naar alle blogs & vlogs ooievaar

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

wanneer vliegen de kuuks uit?

We zijn bijna aan het eind van dit seizoen van ‘Beleef de Lente´. Vliegen de jongen deze week definitief al uit of komen ze nog even op het nest terug? Wat gaan pa en ma doen?

Allemaal vragen waar wij het antwoord niet op weten.

Nog zeven dagen om de gebeurtenissen te volgen daarna is het wachten op seizoen 2020.

Deze vraag is gesteld door Blauwvinger.

Veelgestelde vragen over de ooievaar

Statige zwart-witte vogel

Het heeft weinig gescheeld of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze opvallende vogel weer regelmatig,

Nest met uitzicht

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken en vaak op menselijke bouwsels. Ook in Gennep is dat het geval, waar ze bovenop het 17e eeuwse stadhuis nestelen, midden in het drukke centrum.

Niet alleen kikkers

Het voedsel van de ooievaar is gevarieerd: kikkers, muizen, mollen en insecten, die de Gennepse ooievaars vinden in de vochtige weilanden bij en oevers van de Maas en de Niers.

Historische stadhuis ideale plek

Het vestingstadje Gennep is al jaren de favoriete broedplek van een paartje ooievaars. De schoorsteen op het stadhuis biedt een ideale plek met uitzicht, een vrije aanvliegroute en weilanden vlakbij.

Onderzoekend leren met vogels

Bekijk alle lesbrieven

Leer meer over de ooievaar

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Schrokoppen

In ruim 2 maanden groeien ooievaars uit van piepklein kuiken tot een grote vogel. Om zo razendsnel te kunnen groeien, moeten jonge ooievaars flink eten. Het zijn echte schrokoppen. Vanaf geboorte tot uitvliegen eten ze zo'n 16 kilo aan voedsel. Ruim 3 keer zoveel als een volwassen ooievaar weegt.

Meer weetjes over vogels ontvangen

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck