{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de bosuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Bosuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Whats in a name!

Leo Ballering

29.03.17 Er is historisch wat gedoe over het toedelen van namen aan wilde dieren. Hier heten de hoofdpersonen Kuukeen, Biskuuk en Mambu. Maar laten we eens verder naar de naam van de bosuil zelf kijken. De latijnse naam voor bosuil is Strix aluco, dat vampier-katuil betekent. Hoe is men op deze naam

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Is het ei dat niet uitkomt het eerst gelegde ei en wat gebeurt ermee?

We weten niet zeker of dit het eerste ei is. Als het niet uitkomt zal Vrouw Bosuil het op den duur negeren en het kan dan vertrapt worden. Als het ei nog heel is bij een nestcontrole nemen de ringers het vermoedelijk mee zodat het onderzocht kan worden. Zie het weblog 'Een deukje opgelopen?' van 26 maart.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil in broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
april
mei
juni
juli

Nestkast?

Woont u bij het bos en heeft een hoge boom in de tuin of op erf, plaats dan een nestkast voor de bosuil.

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, langs onze kust, maar natuurlijk ook in het bos. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

Gevarieerd menu

De bosuil is een echte smulpaap. Hij lust werkelijk van alles. Natuurlijk staan bosuilen erom bekend dat ze vaak kleine zoogdieren en vogels vangen. Maar ze halen ook hun neus niet op voor kikkers, padden, wormen, slakken en insecten.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op