Bliek

Gierzwaluw

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Jaaroverzicht bosuilen 2022

De webcams staan uit, het is niet tot een succesvol broedsel gekomen. Bekijk de filmpjes en blogs van 2022.

Bekijk de clip

Adieu... Of toch niet?

Bart Franken

07.04.22 Helaas... Op een sporadische poging na van onze vrouw Bosuil om het mannetje nog "in de tent" te lokken, blijkt de hoopvolle liefde tussen ons verse koppel bekoeld tot een steeds-langere-lange-afstandsrelatie. En als zij het er bij laten, wordt het tijd dat wij dat ook gaan doen.

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Wat gebeurd er met het oude ei als het vrouwtje straks opnieuw gaat broeden? Waarom wordt het ei niet uit de kast gehaald?

Deze vraag is gesteld door Marije72.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.