naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Lepelaar

Huiszwaluw

Groene specht

IJsvogel

Spreeuw

"Ons" vrouwtje is de zwaarste steenuil die Stone ooit gewogen heeft!   *   De ooievaars moeten het nest fel verdedigen   *   Eerste paring en prooioverdracht bij de slechtvalken al een feit   *   Beide ooievaars zijn weer aanwezig op het nest   *   Vrouw havik heeft het nest al bezocht!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de bosuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Bosuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Eindelijk: de bosuilen kunnen bewonderd worden!

Bernice Sepers

17.02.19 Eindelijk is het zover! De bosuilen in Limburg kunnen bewonderd worden! Team bosuil kon de afgelopen dagen al stiekem achter de schermen meekijken en wat was er veel te zien. In deze blog stel ik mijzelf kort voor en breng ik jullie op de hoogte van de laatste belevenissen in en rondom de nestkast.

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Hoeveel eieren kan een bosuil leggen?

De bosuil legt meestal 2 tot 4 eieren. Bij hoge uitzondering worden er wel eens 5 geteld, maar dat is erg zeldzaam.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil in broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de bosuil. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Word nu actielid!

Voor maar € 5 bent u 6 maanden actielid. U ontvangt 2x het magazine Vogels en 10% korting in de webshop. Uw actielidmaatschap stopt vanzelf.

Ja ik word actielid

In drie kleuren

Wie denkt dat alle bosuilen er ongeveer hetzelfde uitzien, heeft het mis. Ze zijn er in minstens drie verschillende kleuren. Je hebt bosuilen met een grijs verenkleed. Er zijn bosuilen die donkerbruin zijn. En je hebt zelfs ‘rode bosuilen’, met veel roestrode veren.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus