naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Eerste ei bij de steenuilen!   *   Gaat de nijlgans broeden in het arendsnest?   *   Eerste ei bij de torenvalk!   *   Vijfde ei bij de ooievaars!   *   Vierde ei bij de merel!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de bosuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Bosuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Welkom op de wereld Kuukéén!

Sharon Lexmond

27.03.20 Bijna 1600 mensen keken gisteren toe hoe een nieuw, lief klein bosuilskuikentje geboren werd! Even na 21.00 was het zover... En daarmee is ook de winnaar van de ei-poll (eerste ei) bekend; Aprilkind, gefeliciteerd! Jij wint eeuwige roem :)

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Krijg (2-)wekelijks bijzondere, grappige, dramatische momenten per mail.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

2e ei lijkt niet uit te komen. is het mogelijk dat het eitandje afbreekt in het ei?

Het niet uitkomen van een ei kan vele oorzaken hebben: Het is niet bevrucht, de ontwikkeling is gestopt (wat ook weer diverse oorzaken kan hebben), het jong is te zwak om de schaal open te breken en sterft door vermoeidheid, en ja, ook het eitandje kan afbreken. Er zijn veel mogelijkheden, maar we gaan in elk geval van 1 kuiken genieten!

Deze vraag is gesteld door birdie52.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de bosuil. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer tuinvogels herkennen

In deze online vogelcursus voor beginners leert u in tien vogellessen veel tuinvogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes, ezelsbruggetjes en leuke weetjes om nog meer van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

In drie kleuren

Wie denkt dat alle bosuilen er ongeveer hetzelfde uitzien, heeft het mis. Ze zijn er in minstens drie verschillende kleuren. Je hebt bosuilen met een grijs verenkleed. Er zijn bosuilen die donkerbruin zijn. En je hebt zelfs ‘rode bosuilen’, met veel roestrode veren.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck