naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Hoe zal het de jonge vogels vergaan in deze tropische dagen?   *   Vierde zwaluwjong groeit als kool   *   Vandalen? Of gewoon slimme vogels..   *   Voor alle vaders❤️   *   Aan tafel bij de ooievaars

Bosuil 2019

De webcams staan uit, het bosuilskuiken is uit de kast. Bekijk de filmpjes en blogs van 2019.

Bekijk de clip

Het bosuilenseizoen in vogelvlucht

Renée

20.04.19 Het vijfde bosuilenseizoen bij Beleef de Lente zit erop. Ruim 70 dagen en nachten hebben we weer een inkijkje gehad in het leven van de Limburgse bosuilen. De camera´s gaan uit en het clubhuis wordt opgeruimd, schoongemaakt en afgesloten.

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Bestaat er de kans dat de ouders nog een keer een nest beginnen?

Hallo Justme,

De Bosuilen hebben slechts èèn maal per jaar een nestje, we moeten dus tot volgend jaar wachten!

Met vriendelijke groet,

Team Bosuilen

Deze vraag is gesteld door justme.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de bosuil. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Word nu actielid!

Voor maar € 5 bent u 6 maanden actielid. U ontvangt 2x het magazine Vogels en 10% korting in de webshop. Uw actielidmaatschap stopt vanzelf.

Ja ik word actielid

In drie kleuren

Wie denkt dat alle bosuilen er ongeveer hetzelfde uitzien, heeft het mis. Ze zijn er in minstens drie verschillende kleuren. Je hebt bosuilen met een grijs verenkleed. Er zijn bosuilen die donkerbruin zijn. En je hebt zelfs ‘rode bosuilen’, met veel roestrode veren.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus