Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Bosuil? Chat dan mee in het clubhuis.

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de bosuil, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Tikkie voor Beleef de Lente
Geniet je ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Beleef de Lente is gratis, maar kost wel geld. Help je ’n tikkie mee om Beleef de Lente voor iedereen die dat wil gratis toegankelijk te houden? Zodat tienduizenden fans zoals jij dagelijks de mooiste vogelavonturen kunnen meebeleven.

Ja, ik help een tikkie mee

Wie doet wat?

Renée

28.02.24 De meeste mensen maken thuis afspraken over wie de boodschappen doet, wie gaat koken en wie daarna alles netjes opruimt. Wij kunnen, indien nodig, ook de verschillende taken van elkaar overnemen. Gaat dat ook zo makkelijk bij bosuilen?

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Op de cam lijken de eitjes behoorlijk groot. Alles in verhouding tot V natuurlijk. Maar hoe groot (of klein) zijn ze eigenlijk?

Deze vraag is gesteld door marbrouw.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.