naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Nijlgans

Kauw

Gekraagde roodstaart

Uitgevlogen

Eerste jonge torenvalk uitgevlogen   *   Jonge steenuil is nu echte takkeling!   *   Slechtvalkjong EXP "vliegt" van rooster!   *   De jonge ooievaars zijn geringd!   *   De jonge merels zijn uitgevlogen!

De webcams staan uit, het bosuilskuiken is uit de kast. Bekijk de filmpjes en blogs van 2020.

Vrijheid!

Renée

03.05.20 Daar zit je dan, hoog in een boom met een prachtig uitzicht. Je kijkt omhoog en ziet dat de wolken ruimte maken voor de zon. Je schuift een stukje naar rechts zodat de zonnestralen je rug verwarmen. Je kijkt een paar bomen naar links en ziet dat je ouders jou en de omgeving goed in de gaten houden.

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Wanneer gaat een bosuilkuiken bedelroepen? Doen ze dit al in hun nest of alleen daarbuiten?

Deze vraag is gesteld door De fietsvogelaar.

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de bosuil. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer tuinvogels herkennen

In deze online vogelcursus voor beginners leert u in tien vogellessen veel tuinvogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes, ezelsbruggetjes en leuke weetjes om nog meer van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

In drie kleuren

Wie denkt dat alle bosuilen er ongeveer hetzelfde uitzien, heeft het mis. Ze zijn er in minstens drie verschillende kleuren. Je hebt bosuilen met een grijs verenkleed. Er zijn bosuilen die donkerbruin zijn. En je hebt zelfs ‘rode bosuilen’, met veel roestrode veren.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck