Bosuilenjaar 2017; een overzicht.

Een overzicht van een aantal gebeurtenissen die we samen met 'onze' bosuilen mochten meemaken in 2017. Als laatste een foto die Jan maakte van één van de takkelingen na het uitvliegen. Jan meldt dat beide jonge bosuilen niet ver van elkaar zitten en dat vrouw Bosuil van dichtbij een oogje in het zeil houdt.

Bekijk de clip

Afscheid…..

Engbert BDL

04.05.17 Afscheid nemen valt altijd zwaar, vooral als je er vanuit kan gaan dat het wel eens definitief kan zijn. Mogelijk dat één van de jongen dit jaar een vrouwtje is, dan kan het zijn dat deze ergens in de komende jaren in een andere nestkast kan worden teruggezien.

Naar alle blogs & vlogs bosuil

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Hoe gaat het met de uitgevlogen jongen en met Vrouw en Man Bosuil?

De Familie Bosuil is op 7 mei in de avond nog gezien en gehoord door de eigenaar van het erf. De ouders waren aan het jagen om prooien te vangen voor de jonge uilen. Als er nieuws is over hoe het met ze gaat proberen we dat hier nog te plaatsen. Dank aan alle kijkers en nog heel veel plezier met de andere vogels van Beleef de Lente!

Veelgestelde vragen over de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Holenbroeder

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later, en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Houden van variatie

Prooikeuze zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

Limburgse bosuil

Onze bosuil in broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Nestkast?

Woont u bij het bos en heeft een hoge boom in de tuin of op erf, plaats dan een nestkast voor de bosuil.

Meer weten

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, langs onze kust, maar natuurlijk ook in het bos. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

Bestel Vogels dichterbij gratis

In drie kleuren

Wie denkt dat alle bosuilen er ongeveer hetzelfde uitzien, heeft het mis. Ze zijn er in minstens drie verschillende kleuren. Je hebt bosuilen met een grijs verenkleed. Er zijn bosuilen die donkerbruin zijn. En je hebt zelfs ‘rode bosuilen’, met veel roestrode veren.

Meer interessante informatie over de bosuil staat op