Tuin-sfeer / Hans Peeters Alle berichten

Stenen uit de tuin, vogels erin!

Geplaatst op 24 november 2016

De 'Operatie Steenbreek' geeft tegengas aan de ‘verstening’ van particuliere tuinen. Vogelbescherming heeft zich van harte aangesloten bij dit initiatief als partner. Vogels zijn zeer geholpen met natuurlijke tuinen.

Operatie Steenbreek wil de negatieve gevolgen van al die ‘versteende’ tuinen in Nederland onder de aandacht te brengen van tuinbezitters. Het werkt via gemeenten. Die kunnen zich aansluiten bij de actie en vinden op de website van Operatie Steenbreek alle redenen waarom het vergroenen van particuliere tuinen zo belangrijk is. Bewoners kunnen natuurlijk ook deelname aan Steenbreek in gang zetten in hun gemeente gemeente. Misschien doet uw gemeente zelfs al mee en lopen er acties in uw woonplaats die voor u interessant zijn.

Belang voor gemeenten

Voor gemeenten is het grote belang van Operatie Steenbreek natuurlijk duidelijk: vanuit groene tuinen stroomt het regenwater niet te snel het riool in met allerlei kwalijke gevolgen van dien. Tegelijk hebben veel gemeenten ook doelstellingen om soortenrijkdom in de stad te koesteren. Groene tuinen dragen daar natuurlijk ook belangrijk aan bij. Ondertussen profiteren de bijen, bloemen en vogels van al dat stadse groen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.

Uiteraard spreekt Operatie Steenbreek Vogelbescherming enorm aan. Wij zetten ons al jaren in voor tuinen waar vogels graag vertoeven, met royale beplanting van bijvoorbeeld bessenstruiken, gevarieerde gazons, aanwezigheid van water en het beperken van de bestrating. Onze tips vindt u op deze website.

Het mooie is, iedereen kan een bijdrage leveren aan een groenere stad, waar het prettig leven is voor mensen én vogels.

Jip Louwe Kooijmans van Vogelbescherming Nederland

Betegelde tuinen hebben niets te bieden

“Tuinen vormen een belangrijk leefgebied voor vogels. Alle Nederlandse tuinen hebben samen een oppervlakte van vijfmaal de Oostvaardersplassen. De wijze waarop mensen hun eigen tuin inrichten, bepaalt welke soorten er kunnen voorkomen of zullen verdwijnen. Betegelde tuinen hebben vogels niets te bieden,” aldus Jip Louwe Kooijmans.

Kennispartner en vrijwilligersnetwerken

Vogelbescherming is bij Operatie Steenbreek aangesloten als kennispartner. Wij hebben veel ervaring met het vogelvriendelijk maken van tuinen. Dit doen wij bijvoorbeeld met ons netwerk van Tuinvogelconsulenten, die advies op maat kunnen geven voor een vogelvriendelijke tuin. Deze groep vrijwilligers kan ook worden betrokken bij de acties van Operatie Steenbreek in de aangesloten gemeentes.

Ook kunnen onze Stadsvogeladviseurs een bijdrage leveren aan het ‘ontstenen’ van de openbare ruimte en we gaan onderzoeken of de Jaarrond Tuintelling een rol kan spelen bij de monitoring van de effecten van Operatie Steenbreek.

App tuinvogels

De Tuinvogeltelling-app van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!

Download de gratis App

Meer vogels in uw tuin?

Maak van uw tuin een vogeloase. Het gratis magazine Vogels dichterbij staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij