Alle berichten

Oktober: mooiste tuinmaand

Geplaatst op 24 september 2014

Een natuurvriendelijke tuin geeft in oktober niet veel werk; wat kunt u nog wél doen in deze maand?

Oktober is misschien wel de mooiste tuinmaand. Veel struiken vormen bessen waar merels heerlijk van genieten, bloeiende planten als herfstaster trekken op mooie dagen ook nog volop vlinders en bijen aan. En wat te denken van de prachtige kleuren van de bladeren, de spinnenwebben met dauwdruppels tussen uitgebloeide planten en paddenstoelen die uit de grond schieten?

Oktober is dan ook een maand waarin je weinig anders hoeft te doen in de tuin dan genieten. Laat uitgebloeide zaaddozen vooral aan de planten zitten en laat de afgestorven plantdelen in de bloemborders. Wat staat er wel op de agenda?

1. Hark de bladeren van het gazon, en leg ze in borders en tussen de planten, struiken en bomen. De afgevallen bladeren vormen een extra beschermende deken tijdens de winter en insecten en bodemdieren houden zich hier schuil. Totdat een vogel ze vindt!
  2. De herfst is ook een goede tijd om nestkasten op te hangen. Of om ze schoon te maken met kokend heet water. Kunnen de vogels er in de winter weer goed schuilen, zonder allerlei ongedierte dat nu eenmaal altijd in de kasten achterblijft.
  3. Denk alvast na over eventuele bomen of struiken die u in de tuin wilt planten, zodat u ze in november in de grond kunt zetten.
  4. Het is handig om de vijver met een net af te dekken tegen vallend blad.
  5. U kunt het hele jaar vogels bijvoeren. Maar in de herfst en uiteraard de winter is dat naast het natuurlijke voedsel nóg meer welkom.