Scholekster / Jan van Dijk - Vogelweb

Factsheets boerenlandvogels

Factsheets akkervogels

De afgelopen decennia is in binnen- en buitenland veel onderzoek gedaan. Het onderzoek richt zich onder meer op de effectiviteit van beschermingsmaatregelen. In een aantal handige factsheets hebben we de meest recente inzichten een praktische vertaling gegeven. Download ze gratis!

Geelgors / Birdphoto Geelgors / Birdphoto

De factsheets kunnen - zo lang de voorraad strekt - ook op papier worden aangevraagd via het Servicecentrum van Vogelbescherming.

Factsheets weidevogels

Op basis van de laatste wetenschappelijk onderbouwde inzichten heeft Vogelbescherming in 2016 een reeks factsheets gepubliceerd voor boeren, terreinbeheerders, vrijwilligers en andere betrokkenen. De factsheets worden periodiek geupdate aan de hand van de laatste inzichten en nieuwste publicaties.

Factsheet Jaar van de Scholekster

Deze pdf gaat specifiek over maatregelen om het leefgebied in het boerenland voor de scholekster te verbeteren (dit is onderdeel van een drieluik).

Onderzoeksrapporten en brochures weidevogels

Factsheets PARTRIDGE

Serie van 7 factsheets met concrete maatregelen: Keverbank, Bloemenblok, Patrijzenhaag, Winterstoppel, Bijvoeren en Monitoring. Er wordt uitgelegd hoe deze maatregelen met elkaar samenhangen.

1. Samenhang
  2. Keverbank
  3. Bloemenblok
  4. Patrijzenhaag
  5. Winterstoppel
  6. Bijvoeren
  7. Monitoring

Downloads voor erfvogels

Erfvogels zijn vogels die leven op het boerenland, op en rondom boerderijen en landelijk gelegen woningen, op erven en in hagen en houtwallen. Een aantal van die erfvogels staat op de Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels. Ze nemen in aantal af, mede omdat het boerenland en de erven de laatste decennia veel grootschaliger en ‘netter’ zijn geworden. Het gaat vaak om (ooit) algemene soorten. Vogelbescherming wil dat die algemeen blijven. Het gaat om soorten als steenuil, ringmus, kerkuil, boerenzwaluw, torenvalk, grauwe vliegenvanger en spotvogel.

Steenuil / Jelle de Jong Steenuil / Jelle de Jong