Eikenbomen / Shutterstock

Samen sterk tegen de eikenprocessierups in uw gemeente

Voorbeeldtekst voor gemeenten die hun burgers willen oproepen om ook in actie te komen tegen de eikenprocessierups.

Had u vorig jaar ook last van kriebelbulten door de eikenprocessierups? De gemeente probeert er dit jaar alles aan te doen om overlast te voorkomen.

Wist u dat u zelf ook uw steentje kunt bijdragen aan het bestrijden van deze rupsen met hun lange brandharen die zoveel jeuk veroorzaken? In uw tuin kunt u namelijk allerlei dingen doen om de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups te steunen.

Tips voor tuineigenaren

Goed om te weten: niet alleen zo’n 15 verschillende vogelsoorten, maar ook veel insecten, spinnen en vleermuizen eten of parasiteren de eikenprocessie-eitjes, -rupsen, -poppen of –vlinders en maken ze zo onschadelijk. Vier tuintips.

• Plant verschillende soorten dichte of stekelige struiken (liefst met bessen). Vogels vinden er veilige plaatsen om te broeden of te rusten en voedsel. En de struiken vormen leefgebied voor insecten.
  • Graaf een vijvertje of zet een platte waterschaal neer, als drinkplaats voor vogels en insecten.
  • Zorg voor verschillende soorten bloeiende planten in uw tuin. Bloemrijke tuinen en bermen bieden namelijk leefgebied aan talloze insecten en daarmee voedsel voor vogels. De gemeente zorgt op haar beurt voor bloemrijke bermen en parken die insectenvriendelijk worden beheerd. (Meer informatie: brochure Kosten en baten bijvriendelijk beheer.)
  • Is het leefgebied geschikt voor vogels? Dus: staan er verschillende soorten struiken en bloeiende planten? Hang dan een paar nestkastjes op voor tuinvogels, bijvoorbeeld koolmezen, omdat hun invliegopening geschikt is voor meerdere vogelsoorten. Tips voor het ophangen van een nestkast.

Uitgebreidere informatie vindt u in het artikel ‘Eikenprocessierupsen eens goed aanpakken’ op de website van Vogelbescherming Nederland.