Alle berichten

5 tips om je schutting te pimpen

Geplaatst op 8 april 2015

De houten schutting is helaas onverminderd populair. Voor vogels en andere dieren is hij erg onaantrekkelijk. Heggen en hagen echter bieden voedsel, schuil- en nestgelegenheid. Is een schutting een gegeven, bijvoorbeeld vanwege de buren, pimp ’m dan flink. We geven 5 tips.

1. Klimplanten

Laat uw schutting begroeien met klimplanten zoals hop, klimop, bruidssluier, clematis, blauwe regen, wilde wingerd. Een uitgebreidere lijst van allerlei vogelvriendelijke planten bieden we hier.
Sommige van deze klimmers zijn te koop in de webshop van Vogelbescherming. Maar je vindt ze ook bij alle tuincentra.

2. Plant leifruit

Fruitbomen staan al in het vroege voorjaar in bloei en in het najaar is het genieten van het fruit zelf. Leifruit is de benaming voor fruitboompjes die horizontaal langs stokken worden geleid.

3. Maak een verticale tuin!

Er zijn steeds meer systemen waarmee je planten in aarde kunt bevestigen aan een schutting; het levert een prachtige plantenwand op.

4. Takkenril

Heeft u geregeld snoeiafval? Maak een takkenril tegen de schutting. Hij hoeft niet eens zo breed te zijn. Vogels als heggenmus, winterkoning en roodborst zijn u dankbaar.

5. Smulhaag

Je kunt een schutting ook prima ‘wegwerken’ met het aanplanten van een smulhaag: een hele reeks besdragende struiken.