Kwak

Black-crowned Night Heron, Nycticorax nycticorax - Reigers (Ardeidae)

Rode lijst

De kwak is een koloniebroeder van uitgestrekte moerasgebieden. Nederland ligt aan de noordgrens van het verspreidingsgebied. De vogels foerageren vooral 's nachts. Hoewel kwakken op het eerste gezicht opvallende vogels lijken, valt het zeker niet mee er een te zien door hun nachtelijke en verborgen levenswijze. Het voorkomen wordt enigszins vertroebeld door verwilderde vogels uit dierentuinen.

Gedrongen middelgrote reiger met onmiskenbaar kleed: Adult met grijze borst en vleugels, zwarte kruin, nek, rug en mantel, en wit gezicht met markant rood oog. Dikke zwarte snavel en in prachtkleed met twee witte dunne sierveren vanaf de nek. Jonge vogels met gelige snavel, bruine bovendelen met witte druppels en lichtbruine onderdelen met donkerbruine vlekken. 2e zomerkleed als adult, maar valer.

Roep een kenmerkend, hard krakend "kro-AAk!" en zachter '"wrah".

Broedt net als andere reigers in - vaak gemengde - kolonies van april - juni, soms ook met aalscholvers of ibissen. De normaal gesproken 3 - 5 groenblauwe eieren worden in 21 - 24 dagen uitgebroed; de jongen kunnen na 40 - 50 dagen vliegen, maar verlaten al na 3 weken het nest.

Zeer gevarieerd leefgebied, waarbij gebruik wordt gemaakt van zoet, brak of zout water, met name in gebieden met watervegetatie of bosranden aan ondiepe rivieren, poelen, moerassen en meren.

Opportunist, eet onder andere vissen, kikkers, salamanders, spinnen, kreeftachtigen en veel meer; eigenlijk alles wat in de buurt van water voorkomt en klein genoeg is. Typische reigerachtige manier van foerageren, zowel wadend als stilstaand met harpoenachtige uitvallen.

Uitvoerige trekbewegingen na broedtijd, tot 1200 km afstand. Doorgaans begint de trek al in juni, substantieel vanaf begin augustus, waarbij de soort over de Middellandse Zee en de Sahara trekt in een breed front. In maart - mei keert de vogel terug in Europa en kan dan noordelijker doorschieten. Het patroon wordt vertroebeld door kwakken die het hele jaar door vrij rondvliegen in en om dierentuinen.

uiterst schaarse broedvogel | gedeeltelijk wegtrekkend

Aantallen in Nederland lijken een licht stijgende trend te vertonen, waarschijnlijk met name dankzij broedsucces van populaties in dierentuinen.

Aantal broedparen 25-35 (in 2014)
Geschat maximum aantal overwinteraars/doortrekkers uiterst klein aantal

Rondom Amsterdam en Rotterdam. De Nederlandse populatie is voor een groot deel afkomstig uit dierentuinen Artis, Blijdorp, Avifauna en het Zwin.

Nederland vormt de noordgrens van het areaal van de kwak. Verder zuidelijk en oostwaarts komt de kwak dan ook meer voor dan in Nederland. In Noord- en Centraal-Italië broedt het leeuwendeel van de Europese kwakken.

Het verdwijnen van de kwak uit Nederland in de negentiende eeuw hangt samen met vervolging en de toegenomen druk op de moerasgebieden waar de soort leefde. Hierdoor nam de waterkwaliteit sterk af, en de verstoring van deze gebieden door menselijke activiteiten toe. Stelselmatige ontginning van leefgebieden was meer dan de kwak tegen opgewassen bleek.

De kwak staat op de Rode Lijst van Nederlandse broedvogels. Rode Lijsten bevatten soorten die bedreigd worden of kwetsbaar zijn. Rode Lijsten hebben geen officiële juridische status, maar hebben in de praktijk wel een belangrijke signaleringfunctie. Voor deze soorten geldt een hogere prioriteit bij het nemen van actieve beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld door hun leefgebieden te verbeteren. Download het Basisrapport voor de Rode Lijst Vogels volgens Nederlandse en IUCN–criteria.

De kwak is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn kwakken beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de kwak is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.

• het opzettelijk vernielen of beschadigen van nesten, rustplaatsen en eieren van vogels, of het wegnemen van nesten (artikel 3.1 lid 2);

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Wet natuurbescherming. De soort komt slechts in beperkte mate in Nederland voor.