Ralreiger / Elwin van der Kolk

Ralreiger

Squacco Heron, Ardeola ralloides - Reigers (Ardeidae)

De ralreiger is een van de zeldzaamste reigers. Hij komt voornamelijk voor in Zuid- en Oost-Europa. Tot in de 19e eeuw was het een broedvogel in Nederland op het inmiddels niet meer bestaande Schollevaarseiland bij Nieuwerkerk aan de IJssel. Dit moerasbos werd in 1874 ontgonnen en daarmee verdween de ralreiger als broedvogel uit ons land. De laatste jaren duiken er op steeds meer plekken in ons land ralreigers op, soms meerdere op één plek. Kenmerkend aan ralreigers zijn de geheel witte vleugels die pas opvallen bij het opvliegen.

Ralreiger / Agami

Relatief kleine reigerachtige, grotendeels zacht perzik-oranje van kleur, met gele poten en grijze snavel met zwarte punt. Bovendelen kunnen bruin getint zijn, kop in broedkleed gestreept met lange sierveren. In winterkleed en onvolwassen vogels doffer bruin kleed met gestreepte kop en hals. In vlucht opvallend geheel witte vleugels (verborgen onder schouderveren in zit) die de vogel een totaal ander uiterlijk geven.

Korte raspende roep, ergens herinnerend aan meeuwengeluid.

Winkeloverzicht

Vogelbescherming-optiek en andere topmerken

bekijk ons ruime assortiment in onze webshop

Broedt van april-juni in kolonies. Heeft één legsel met doorgaans 4-7 eieren. Broedduur 22-24 dagen. Heeft nest vaak in de buurt van andere reigerachtigen, ook in grotere reigerkolonies - tot 2000 nesten - met nesten 5-10 meter van elkaar af. Het verborgen nest bevindt zich vlakbij of boven water in riet, dichte takkenbossen of in een boom. Nest wordt samen gemaakt, maar het mannetje verzamelt het materiaal. Vrouwtje is vermoedelijk degene die op de eieren zit. De eieren komen asynchroon uit. Na circa 45 dagen zijn de jongen vliegvlug.

Ralreigers houden van weelderig begroeide sloten en plassen waar ze op de waterplanten en tussen het riet wachten tot er iets eetbaars voorbij komt. Ook zoeken ze al wadend door ondiep water naar voedsel. Broeden vindt plaats in dichte struiken, riet of bomen in of bij het water.

Relatief kleine insecten (tot 10 cm), larven, amfibieën en vissen.

Europese populaties trekken naar Afrika ten zuiden van de Sahara; Afrika kent ook grote populaties die daar het hele jaar verblijven. Europese vogels trekken in augustus-november in een breed front over de Middellandse Zee en de Sahara. Vanaf april-mei is de terugtrek naar de broedgebieden, waarbij soms vogels 'doorschieten' naar Nederland en andere Noordwest-Europese landen.

MijnVogelvinder blauwborst

MijnVogelvinder heeft wat te bieden voor alle soorten vogelaars: beginnend, gevorderd of prof. Deze handige vogelwegwijzer vertelt je welke soorten je tijdens het wandelen of fietsen kunt tegenkomen en waar je op moet letten om ze daadwerkelijk te zien. Hoe leuk is het om tijdens een wandeling erachter te komen dat de appelvink met zijn snavel wel een drukkracht van 50 kilogram kan uitoefenen?

Afnemende trend vooral in de Balkan. In sommige andere landen (Spanje) is een lichte toename geconstateerd.

Zeldzame soort. Grotere kans op waarnemingen van eind mei tot begin juli in natte natuurontwikkelingsgebieden in het Groene Hart.

Broedvogel rond de Middellandse Zee (her en der), en vanaf Oost-Roemenië en verder oostelijk (Oekraïne) steeds talrijker, rondom de Zwarte Zee.

Internationale populatie geldt niet als bedreigd. Heeft wel te lijden onder verlies en achteruitgang van leefgebied.

De ralreiger zou in Nederland kunnen profiteren van de inspanningen van terreinbeheerders en Vogelbescherming om nieuwe natte natuurgebieden te creëren, zoals onder meer in het kader van klimaatbuffers.

De ralreiger is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn ralreigers beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de ralreiger wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate in Nederland voorkomt.