Vogelbescherming heeft mijn vertrouwen

Jeanna Iliohan-van Wijnkoop heeft Vogelbescherming als erfgenaam in haar testament gezet en benoemd tot executeur. Lees haar verhaal over waar zij dat heeft gedaan.

“In je leven kan zomaar ineens wat veranderen: zoals vogels leuk gaan vinden. Tijdens mijn jeugd had ik helemaal niets met vogels: sterker nog, ik vond ze eng! Dat gefladder, die veren: ik vond het maar niks en mijn ouders waren ook geen natuurvorsers. Mijn verkering, later mijn man, was precies het tegenovergestelde. Hij zeilde, wandelde en had een ‘oom’, die hem meenam om vogels te kijken. Toen wij besloten om het leven met elkaar te delen kwamen de vogels in beeld. Ik wist helemaal niets, maar dat veranderde snel!”

“Ik begon het al snel leuk te vinden om een wilde eend van een kuifeend te kunnen onderscheiden. En zo gebeurde het mij dat ik een echtpaar grote zaagbekken, een baltsende brilduiker, een nonnetje, een bedelende notenkraker of honderden tafeleenden bij elkaar zag. Je raakt ontroerd omdat ze allemaal zo mooi zijn, met hun prachtige veren, waanzinnige kleuren en hun grappige gedrag. Het gaf ons iets extra’s, we werden er zo vrolijk en blij van.”

“Daarom hebben we samen besloten om Vogelbescherming Nederland tot onze erfgenaam te benoemen. Omdat wij vonden dat er voor belangrijke vogelgebieden in ons land goed gezorgd moet worden. En dat geldt niet alleen voor nu, maar zeker voor de toekomst, zodat vogels veilige en gezonde leefgebieden behouden.”

Weidevogels

“Na het overlijden van mijn lieve man, ben ik vrijwilligster geworden bij de Weidevogelbescherming van Landschap Noord-Holland. Dit doe ik al meer dan zeven jaar. Het geeft mij enorm veel vreugde en blijheid om zo’n kaal kievitsnest op een akker te vinden, of een prachtig tureluursnest met haar ‘dakje’ over het nest. Om dan maar te zwijgen over het prachtige geluid van onze koning(in) van de weide: de grutto!”

Executeur testamentair

Tijdens een excursie op de Nieuwkoopse Plassen, georganiseerd door Vogelbescherming en begeleid door Nico de Haan, hoorde ik over de mogelijkheid dat Vogelbescherming ook als executeur testamentair kan optreden. Dat was voor mij een uitkomst, omdat ik vrienden en familie - kinderen zijn er niet - er niet mee wil belasten, aangezien we allemaal op een bepaalde leeftijd zijn en het een zwaar karwei is om een testament uit te voeren.”

“Vogelbescherming is mijn erfgenaam en heeft de kennis in huis. Daarom heb ik ze ook mijn vertrouwen gekregen om mijn wilsbeschikking tot uitvoer te brengen. Deze beslissing heeft mij in dit opzicht rust gegeven. Gelukkig! Mijn man heeft mij de schoonheid laten zien en kennis gegeven om van vogels te houden! Ik geef Vogelbescherming mijn vertrouwen.”

Vogelbescherming heeft een aantal mogelijkheden op een rij gezet over nalaten aan onze vereniging. Vraag hier de gratis brochure ‘Vlieg met ons mee’ aan.