Groene specht / Shutterstock Alle berichten

Nieuwkomers Beleef de Lente: de zwarte stern en groene specht

Geplaatst op 4 juni 2018

Het voelt als hartje zomer, maar de lente is bij Vogelbescherming nog lang niet voorbij. Deze week zijn erbij Beleef de Lente twee nieuwe soorten live te bewonderen voor de camera’s: de groene specht en de zwarte stern! De camera’s van Beleef de Lente blijven aan tot de jongen zijn uitgevlogen.

De jonge bosuilen zijn al gevlogen, de steenuiltjes zijn al aan het puberen en de jonge slechtvalken zullen niet meer lang op het nest verblijven. Maar dat betekent niet dat Beleef de Lente van Vogelbescherming voorbij is! Vanaf deze week zijn twee nieuwe soorten te bewonderen: de groene specht en de zwarte stern!

Zwarte stern / Jelle de Jong Zwarte stern / Jelle de Jong

De groene specht broedt in de vogeltuin in het Brabantse Dongen, waar meer camera’s van Beleef de Lente hangen. Omdat de camera verplaatst is tijdens het broedseizoen is alleen de buitenkant van het nest te zien. Op die manier kunnen we toch van de jonge spechten genieten, zonder ze te verstoren. De liefhebbers hoeven ook niet veel te missen: de jonge spechten hangen al regelmatig met hun koppies uit het gat en pa en ma vliegen af en aan. De kleuren van deze vogel zijn fenomenaal en zijn roep, te vergelijken met een lach, onweerstaanbaar. Alleen daarom al is de groene specht het kijken en luisteren waard.

De camera van de zwarte stern staat bij de nestvlotjes in De Oude Waal in de Oijpolder bij Nijmegen. Dit is een natuurgebied van Staatsbosbeheer. De zwarte stern zit al op eieren, waarschijnlijk twee stuks.

Benieuwd hoe het de sternen en jonge spechten vergaat? Kijk dan op www.vogelbescherming.nl/beleefdelente. De mooiste momenten zijn in clipjes terug te zien. De camera’s blijven aan tot de jongen zijn uitgevlogen.