Grijze wouw / Elwin van der Kolk

Grijze wouw

Black-winged Kite, Elanus caeruleus - Havikachtigen (Accipitridae)

De grijze wouw is een soort die vanuit Afrika en het Iberisch schiereiland in hoog tempo oprukt naar het noorden. Jaarlijks worden nu meerdere exemplaren van deze sierlijke roofvogel met de koraalrode ogen gezien in Nederland.

Grijze wouw / Agami

Vrijwel niet met andere soorten te verwarren. Ongeveer zo groot als een torenvalk, maar oogt groter. Bidt ook als een torenvalk en zweeft als een kiekendief met omhooggehouden vleugels. Grijze wouw heeft een blauwgrijs verenkleed met opvallende zwarte schouders. Kop en onderzijde zijn wit tot zilvergrijs, waarbij de zwarte vleugelpunten zeer opvallend zijn. Ogen zijn koraalrood en worden omgeven door een zwart masker, waardoor de vogel een wat bozige aanblik heeft. Bij jonge vogels zijn de bovendelen wat donkerder grijs, met lichte veerranden. Bovenborst is vaak wat rossig en de kruin bruinachtig. Ogen zijn bij jonge grijze wouwen meer geel dan rood.

Nogal zwijgzame soort. Meestgehoorde roep is een vrij hoge fluitoon. Daarna een lager, raspend "wèèèèk".

Maakt nest in de vork van de bovenste takken van een boom. Het is een schotelachtig platform van vaak niet meer dan een halve meter. Doorgaans bouwen grijze wouwen ieder jaar een nieuw nest; ook wel op elektriciteitsmasten. Kunnen het hele jaar door broeden, afhankelijk van het prooiaanbod. Maar in Europa starten ze vooral tussen februari en april. Gemiddeld leggen ze 3-4 eieren, die na 30-35 dagen uitkomen. Na 30-40 dagen zijn de jongen vliegvlug en duurt het ongeveer 12 weken voor ze echt zelfstandig zijn. Hebben vaak meerdere legsels per jaar, uniek onder Europese roofvogels. In Zuidwest-Frankrijk soms wel vier.

De grijze wouw is vanuit Afrika opgerukt naar Zuidwest-Europa. Hij komt vooral voor op savannes, halfwoestijnen, grasland en landbouwgebieden met hier en daar bomen, of bosschages. De opkomst van de grijze wouw in Spanje en Portugal is begonnen inde uitgestrekte dehesa's. Dit zijn de savanneachtige landbouwgebieden met verspreid groeiende bomen (met name (kurk)eiken).

Heeft een gevarieerd dieet, waarvan het grootste deel bestaat uit kleine zoogdieren. Daarnaast eten grijze wouwen insecten, reptielen, kleine vogels en zelfs vleermuizen. Jaagt vanaf een uitkijkpost, zoals een boom, paal of draad. Bidt bij het jagen meestal net als een torenvalk en eet zijn prooi regelmatig al vliegend op; ook kleine zoogdieren. Jaagt vaak in de schemering.

Hoewel grijze wouwen normaal gesproken jaarrond in geschikt gebied verblijven, is na het broedseizoen sprake van het uitzwerven van jonge dieren. Grijze wouwen zijn ook nomadisch: ze zwerven rond tot ze plekken vinden met voldoende prooien. Vooral in april, mei en oktober worden ze buiten hun vaste broedgebieden gezien.

Sinds de uitbreiding van het broedgebied ten noorden van de Pyreneeën wordt de grijze wouw ook vaker in Nederland gezien. Met name sinds 2015 is het aantal waarnemingen hier explosief gestegen. Voor die tijd was het een zeer zeldzame dwaalgast. Tegenwoordig worden jaarlijks verschillende exemplaren in Nederland gezien. Verwacht wordt dat de soort binnen afzienbare tijd zelfs in Nederland gaat broeden.

Grijze wouwen kunnen inmiddels overal in Nederland opduiken, in alle maanden; met iets meer kans in het najaar. Dus blijf altijd alert op deze sierlijke zilverblauwe roofvogel met de opvallende zwarte vleugelpunten en schouders en het bozige masker.

Vanuit Afrika heeft de grijze wouw een sterke opmars gekend in Spanje en Portugal. De soort is na de oversteek van de Pyreneeën ook aan een sterke opmars bezig in Frankrijk, waar hij inmiddels al in het noorden broedt. Dwaalgasten worden in toenemende mate in België en Nederland gezien, terwijl in het voorjaar van 2023 de eerste grijze wouw Engeland bereikte.

Deze soort geldt als wereldwijd niet bedreigd.

Vogelbescherming zet zich in voor een algehele verbetering van de natuurkwaliteit in Nederland. Daar profiteren ook dwaalgasten van.

Verstoor geen dwaalgasten en respecteer de aanwijzingen van terreinbeheerders. Gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk kunnen belangrijk bijdragen aan een basiskwaliteit natuur in Nederland, waardoor het voor vogels aantrekkelijker wordt om in Nederland te verblijven.

De grijze wouw is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn grijze wouwen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de grijze wouw wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate op doortrek in Nederland voorkomt.