Toon alles in de buurt

Zonnehoed / Hans Peeters

Door Jacqueline Chassé
Tuinvogelconsulent

Jacqueline Chassé

Tuinen kunnen een paradijs voor vogels en voor ons zijn. Om tuinvogels zoals bv. Roodborstjes, mezen, merels en winterkoninkjes een fijn leef- en broedgebied te geven, zijn enkele veranderingen vaak al genoeg. Het is ontroerend om te zien hoe jonge musjes en merels met open bekjes op de rand van de voedertafel bedelen om gevoerd te worden door hun ouders. Met vogels in je tuin valt er zoveel meer te beleven en te genieten. Het jaar rond zitten er zo’n 20 soorten in mijn tuin.

Tuinvogelconsulenten geven persoonlijk advies op maat over vogelvriendelijke tuin-, balkon- en schoolpleininrichting. De Tuinvogelconsulenten komen bij u langs om de mogelijkheden te bespreken voor een vogel- en natuurvriendelijke tuin. En schrijven op basis daarvan een advies op maat met praktische tips afgestemd op wensen en mogelijkheden. De kosten voor het opstellen van het rapport bedragen 25 euro voor particulieren (leden Vogelbescherming) en 40 euro voor niet-leden van Vogelbescherming en scholen.

Odijk

Jacqueline Chassé:

Vogels zijn de bonte metgezellen van mijn leven. Met de eerste mussennesten in de klimop en de roepende bosuil in de beuk van mijn kleine achtertuin, midden in ons dorp, sta ik met ze op en hoor ik ze nog in bed.

Heeft u een vraag over nestkasten of iets anders buiten het aanvragen van een tuinadvies? Stel dan uw vraag hier.

Aanvraag tuinadvies

Kosten voor een tuinadvies zijn € 25,- voor leden en € 40,- voor niet leden.
Kijk hier hoe Vogelbescherming omgaat met uw persoonlijke gegevens.