Toon alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Opfrisbeurt voor de herfsttuin

Geplaatst op 28 augustus 2018

De geelbruine overlevers van de zomerdroogte staan er beteuterd bij in veel tuinen, maar dat kan veranderen. Geef uw tuin een lekkere opfrisbeurt nu het weer regent. Herfstbloeiers, vlinders, bijen: dat is nog wekenlang genieten én goed voor de vogels.

Hoe trof u de tuin aan na de zomervakantie? Ondanks inspanningen van goedwillende buren, was het vast niet best: de zomer was warm en droog. Behelpen voor mensen, maar ook voor tuinplanten en -dieren. Nu de regen weer valt is het leed geleden en kunt u de tuin een lekkere opfrisbeurt geven. In drie stappen van een treurige, naar een fleurige tuin!

Fleurige herfsttuin

1. Puinruimen

Planten zijn veerkrachtig en het toeval wil dat september een fantastische maand is om uw tuin te pimpen. Maar, voor er wordt gepimpt, moet u eerst puinruimen. Haal de snoeischaar maar tevoorschijn, want alles wat helemaal dood en dor is, mag afgeknipt en in de biobak. Let wel; laat uitgebloeide bloemen liggen, dan kunnen ze uitzaaien. En vroegtijdig gevallen blad harkt u onder de heg: lekker plekje voor kleine beestjes.

Atalanta op herfstaster

2. Herfstbloeiers

Plant vervolgens op een paar strategische plekken herfstbloeiers: planten die juist in september en oktober bloeien. Bijvoorbeeld herfstasters, die staan ook prachtig in een pot en zijn nu vaak gewoon bij de supermarkt te koop. Een andere aanrader is hemelsleutel, een oudroze bloeiende vetplant die nog bendes vlinders lokt. Nog een tip: ijzerhard (verbena), die bloeit al in juni en gaat door tot oktober.

3. Gazon pimpen

Het gras is op wonderbare wijze weer tot leven gekomen op veel plaatsen, maar mocht uw gazon nog niet in oude glorie hersteld zijn, dan is september de ideale tijd om gras te zaaien. De grond is nog lekker warm en er valt genoeg regen, waardoor de zaden snel kiemen. Kale plekken herstelt u snel door de grond los te maken en wat graszaad te strooien.

Kleine voorjaarstuin met blauwe druif

Bonus: bloembollen

Plant nu ook vast bloembollen, zoals sneeuwklokje, lelietje van dalen of krokus. Zo heeft u al vroeg in het voorjaar een bloemrijke tuin. Prachtig én heerlijk voor de eerste dikke hommels, bijen, zweefvliegen en andere insecten. Die trekken op hun beurt weer vogels aan. Wist u dat sommige vogels (pimpelmezen) ook nectar snoepen in het vroege voorjaar als er nog weinig voedsel is? Nóg een reden om de tuin vol bollen te zetten.

Koop altijd biologische bloembollen, dan weet u zeker dat ze niet bespoten zijn met gif!

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Jaarrond Tuintelling

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de postcode vogelcheck