Liesbeth van Weert / Fred van Diem Alle berichten

Brabantse vogelparadijzen

Geplaatst op 6 maart 2023

Iedere ochtend een gratis concert en de hele dag een feest voor het oog. Vogels zijn als een kers op je tuintaart. Voorwaarde voor al dat geluk? Een vogeltuin. Vogelbescherming Nederland heeft in het hele land vrijwillige tuinvogelconsulenten klaar staan om u te helpen bij het inrichten van uw eigen vogeltuin. Vanuit het Brabantse Sprang-Capelle schrijft Liesbeth de Weert al meer dan tien jaar haar adviezen.

Liesbeth de Weert is niet eens een echte vogelaar, maar ze houdt wel van tuinen vol vogels en van tuinieren. Daarom reageerde zij in 2011 op een oproep in Vogels, het magazine van Vogelbescherming Nederland. Die zochten nieuwe tuinvogelconsulenten; tuinkenners zoals Liesbeth, die anderen wilden helpen bij het vogelvriendelijk inrichten van hun tuin. Inmiddels heeft Liesbeth de aanzet gegeven tot tientallen vogelparadijzen. En dat werk gaf haar eigen leven ook een draai. Aangemoedigd door de vele enthousiaste reacties op haar tuinvogelconsulentschap stopte ze met haar bureaubaan in het bibliotheekwezen en begon ze in 2014 als professioneel tuinontwerper.

Het ontwerpen begon als een hobby, met haar eigen tuin van 2.500 vierkante meter als het canvas. Haar kennis pikte Liesbeth op uit bladen en het internet. Had ze een nieuw idee probeerde ze in haar eigen tuin uit of het wel of niet werkte. Later volgde ze een cursus ecologische tuininrichting. De stap naar fulltime tuinontwerper was een sprong in het diepe. In het begin werkte ze voor mensen die ze via via kende, daarna kwamen er steeds meer klanten. Haar nieuwe carrière gaat goed.

Liesbeth van Weert / Fred van Diem Liesbeth van Weert / Fred van Diem

Vrijwilliger en professional

Hoewel Liesbeth als tuinontwerper extra goede vogeltuinadviezen kan geven, houdt zij haar werk strikt gescheiden van het tuinvogelconsulentschap. Liesbeth: “Voor Vogelbescherming werk ik als vrijwilliger. Het doel is dan: meer vogels in de tuin. Zo’n advies, dat je via Vogelbescherming kunt regelen, kost niet veel geld. Ik geef dus vooral tips en geen volledig uitgewerkt tuinontwerp, want daar komt veel meer bij kijken.”

Als Liesbeth wordt opgeroepen als tuinvogelconsulent gaat ze altijd eerst kijken hoe de tuin in kwestie erbij ligt. Wie zijn de mensen die er wonen en wat verwachten ze? Liesbeth: “Meestal kun je ter plaatse al diverse suggesties doen, zoals een goede plek voor een takkenril of vijver; plekken waar vogels beschutting, insecten (eten) en drinken vinden. Thuis werk ik alle tuinadviezen uit in een tekening, het zogenaamde vlekkenplan. Daarbij schrijf ik dan een uitgebreide toelichting, onder andere suggesties voor geschikte planten. Mijn tips leveren meestal nieuwe inzichten op. En dat geeft de mensen vaak net dat duwtje in de rug om hun tuin vogelvriendelijker te maken.”

Liesbeth geeft haar adviezen in Brabant, in de driehoek tussen Den Bosch, Tilburg en Breda. De aanvragers verschillen. Dan staat ze in een stenen stadstuin van nog geen tien vierkante meter, dan in een groen paradijs. Liesbeth: “Ik kwam ook een keer bij een zojuist gepensioneerde varkensboer met wel drie hectare in te vullen grond. Die had natuurlijk een veel uitgebreider advies nodig”.

Winterkoning / Shutterstock Winterkoning / Shutterstock

Eigen tuin

Ook in Liesbeths eigen tuin leven veel vogels; merels, grote bonte spechten, roodborsten, winterkoninkjes en diverse soorten mezen. En nog niet zo lang geleden ontwaarde ze een goudhaan in haar blauwspar. Onlangs kocht ze van een buurman nog eens 1.000 vierkante meter extra tuin. Dit stuk voormalige landbouwgrond wil ze omtoveren tot een insectenrijke bloemenweide, met wat notenbomen en hagen langs de randen. Liesbeth: “Dat klinkt eenvoudiger dan het daadwerkelijk is. Het land is flink bemest. Akker- of weidebloemen hebben juist schrale grond nodig. Ik weet niet of mijn plannen gaan lukken, maar ik ga het wel proberen.”

Advies in uw tuin

Het werk als tuinvogelconsulent is dankbaar. Soms sturen mensen Liesbeth achteraf foto’s van hun nieuwe vogeltuin. Onlangs ontving ze een mail van iemand waar ze twee jaar daarvoor was geweest. Liesbeth: “De dochter van die mensen had mijn tuinvogeladvies cadeau gedaan aan haar ouders. De foto’s die ze stuurde, lieten een totaal omgetoverde tuin zien. Fantastisch. Dan weet je weer helemaal waarvoor je het doet.”

Vogels maken je gelukkig. Dat heeft een studie naar levensgeluk aangetoond. Wil je ook meer vogels in je tuin? Het advies van een tuinvogelconsulent kan u daarbij helpen. U kunt hier uw adviseur aanvragen.

Voer de vogels

Tuinvogels kunnen het hele jaar bijgevoerd worden. Vogelbescherming heeft zadenmixen voor alle soorten voedersystemen en een uitgebreid assortiment vogelpindakaas, vetbollen, vetblokken, pindacakes en meer.

Neem een kijkje in onze webshop