Sjirk Reijenga / Fred van Diem Toon alles in de buurt
Sjirk Reijenga / Fred van Diem Sjirk Reijenga / Fred van Diem

Door Sjirk Reijenga
Melkveebedrijf

Sjirk Reijenga

Sjirk Reijenga behoort tot de groep Noord-Nederlandse boeren die hun melk leveren aan het merk Weide Weelde. Dit kwaliteitsmerk staat voor een duurzame aanpak. Hun koeien grazen in minimaal 180 dagen per jaar in weilanden die vol staan met kruiden en voeren relatief veel hooi en weinig maïs. Door verantwoord natuurbeheer en bloemrijke en drassige weiden stimuleren ze biodiversiteit. Door deze kruidenrijke weiden kunnen de bedreigde weidevogels hun kleine kuikens grootbrengen en voelen ze zich weer thuis in Nederland. Vandaar dat dit merk door Vogelbescherming is opgenomen in de Zuivelwijzer.

Idzega, Friesland

Sjirk Reijenga:

We houden als boeren van Weide Weelde gezamenlijk een stukje cultuurhistorie in stand: een weide vol vogels. Ik hoor ze de hele dag door. Dat begint eind februari in de ochtenden. Rond half zeven laten ze al flink van zich horen. Grutto's, kievitten, watervogels, al dat spul. Ze zijn er weer, denk ik dan.

Sjirk Reijenga / Fred van Diem

Bezoek mijn website

Sjirk Reijenga is heel tevreden over de resultaten die hij kan boeken voor de weidevogels. Daar heeft hij zich ook jarenlang voor ingezet. Het mooiste vindt hij dat de natuur zich nooit helemaal laat sturen. De vogels, merkt hij op, gaan toch hun eigen gang.

Vogels helpen

Sjirk zorgt wel voor zo optimaal mogelijke omstandigheden voor de vogels. Zo maait hij alleen de stukken land waar geen vogels meer zitten. Hij ziet dat de vogels zich dan meestal zelf verplaatsen naar een ander stuk, waar hij nog niet maaide. Daar, tussen de wilde bloemen en kruiden, vinden zij hun natuurlijke biotoop. Dat deel van zijn land maait hij pas na 15 juni, als de kuikens groot genoeg zijn om te vliegen.

Plasdras

Sjirk heeft ook een stuk land vijf tot twintig centimeter onder water gezet. Daar vinden de vogels veel voedsel, zoals wormen, larfjes, vliegjes en andere insecten. Om de plasdras te maken, had hij een waterpomp nodig. Die werd gefinancierd door Vogelbescherming.

Camping

Naast boer is Sjirk sinds 1991 ook campinghouder. De kleine gezinscamping ‘het Klokhuis’ ligt aan het einde van een doodlopende weg, grenzend aan het meer, de Idzegaaster poel. Een heerlijke plek om te vissen en te varen. De campinggasten kunnen ook aan activiteiten op de boerderij deelnemen. En in voorjaar en de zomer organiseert hij tripjes om weidevogels te spotten. Om de vogels niet te storen, bouwde hij een vogelkijkhut aan de rand van het plasdras.