Grauwe franjepoot

Red-necked Phalarope, Phalaropus lobatus - Strandlopers (Scolopacidae)

De grauwe franjepoot zoekt voedsel op een kenmerkende manier. Hij zwemt in ondiep water en pikt met de dunne snavel naar kleine prooidieren. Franjepoten zijn uniek onder de steltlopers omdat ze gelobde tenen hebben. Zeer schaarse doortrekker van de kuststreken, vooral in augustus en september.

Valt altijd eerst op door het gedrag, waarbij hij zwemt in het water en steeds om zich heen pikt naar voedsel. In prachtkleed onmiskenbaar door de blauwgrijs met bruinrode hals en de witte keel. Het mannetje is onopvallender getekend dan het vrouwtje. In augustus en september trekken jonge vogels door, herkenbaar aan het contrastrijke nagenoeg zwart-witte kleed met een zwarte vlek over het oog, een donker petje en daarnaast een naalddunne snavel.

Scherp, hoog, kwetterend.

Broedt solitair of in kolonies, vaak vlakbij noordse sterns. Rolverdeling omgekeerd: mannetjes broeden en brengen jongen groot. Mannetje paart vaak met meerdere vrouwtjes (polyandrie). Nest een kuiltje op de grond, in vegetatie, of op kale grond, spaarzaam bekleed met plantenmateriaal. Legtijd van half mei-juni. Eén, in geval van polyandrie vaak twee legsels; meestal 4 eieren. Broedduur 17-21 dagen. Jongen nestvlieders, vliegvlug na 16-21 dagen.

Op trek in Nederland zeer ondiep, voedselrijk, zoet, zout of brak water met weinig vegetatie. Ondiepe binnendijkse plasjes, duinmeren, kwelderplasjes, geulen op wad en strand, ondergelopen bollenvelden. Overwintert op open zee in de tropen. Broedt op arctische toendra in of bij ondiepe plasjes, met veel vegetatie van o.a. zeggen aan de randen.

Buiten de broedtijd vooral muggenlarven en dierlijk plankton (krill, eenoogkreeftjes), in de broedtijd vooral insecten en hun larven (muggen, vliegen, kevers, kokerjuffers, mieren, wantsen etc.) en andere ongewervelden; ook kikkervisjes en zaden. Wordt op zicht gevonden en snel opgepikt van de oppervlakte met de dunne snavel.

Lange-afstandstrekker. Verlaat Arctisch broedgebied eind juni- augustus. Trekt over breed front, over land en over zee naar tropische zeeën, in het geval van Europese en West-Siberische populatie de westelijke Indische Oceaan (Arabische zee); westelijke vogels ook Stille Oceaan. Voorjaarstrek in mei. Trek vooral 's nachts, solitair of in kleine groepjes.

doortrekker in uiterst klein aantal

Trend is onduidelijk door lage aantallen op doortrek in Nederland.

Geschat maximum aantal overwinteraars/doortrekkers uiterst klein aantal

Vooral augustus en september. Wordt vaak op de onderwater gezette bollenvelden gezien. Verder op plasjes in kwelders en brak water op de Wadden en de Delta.

Broedt in (sub-)Arctisch gebied van het hele Noordelijk Halfrond, In Europa van Schotland en IJsland in het westen tot in Noord-Rusland.

Internationaal niet bedreigd, hoewel de nog steeds extreem grote wereldpopulatie wel licht is afgenomen.

De grauwe franjepoot is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn grauwe franjepoten beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de grauwe franjepoot is in Nederland geregeld in de Flora- en faunawet.

De Flora- en faunawet bevat een aantal verboden handelingen die van toepassing zijn op alle inheemse vogels, waaronder de grauwe franjepoot. Deze verboden gelden in heel Nederland. De wet verbiedt:

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Natuurbeschermingswet 1998. De soort komt slechts in beperkte mate op doortrek in Nederland voor.