Steenloper

Ruddy Turnstone, Arenaria interpres - Strandlopers (Scolopacidae)

De steenloper komt voor in het noorden van het hele noordelijk halfrond, dus ook in Noord-Amerika. Nederland wordt zelfs bezocht door Noord-Canadese broedvogels. Hij foerageert op kenmerkende wijze, waarbij hij met zijn snavel allerlei materiaal (schelpen, steentjes, zeewier) omkiept om te kijken of er iets onder zit. Steenlopers zijn onmiskenbaar, vooral in het prachtkleed en aan de kust vooral op dijken en strekdammen te vinden.

Onmiskenbaar met kenmerkende tekening op kop en borst, oranjebruine met zwarte bovendelen, korte oranje poten en korte snavel. Jonge vogels en vogels in winterkleed grijs, zwart, wit, maar nog steeds makkelijk herkenbaar. Heeft in vlucht opvallende witte stuit en rug, zwart-witte staart en witte vleugelstrepen en schoudervlekken.

Explosief "tuuh", daarnaast ook andere geluiden.

21–26 cm, spanwijdte 50–57 cm

Territoriaal in de broedtijd, kunnen in optimaal leefgebied dicht bij elkaar broeden. Nest een ondiep kuiltje, spaarzaam bekleed met plantenmateriaal, op open plekken of verborgen in de vegetatie. Legtijd midden mei tot begin juli. Eén broedsel, meestal vier eieren. Broedduur 22-24 dagen, beide geslachten broeden. Jongen zijn nestvlieders, vliegvlug na 19-21 dagen. Jongen worden door beide ouders verzorgd, maar vrouwtje verlaat al voor het uitvliegen de jongen.

Buiten de broedtijd aan de kust, vooral op harde, stenige ondergrond (dijken, strekdammen). Ook op het wad, op zandplaten en schelpdierbanken, op kwelders, op het strand en in kort grasland vlakbij de kust. Op doortrek in het binnenland soms aan zoetwaterplasjes en op slik. Broedt op stenige vlaktes aan de kust, moerasachtige hellingen en op toendra. Altijd in de buurt van natte plekken.

Buiten de broedtijd gevarieerd: insecten, kreeftachtigen, mollusken (vooral mossels en kokkels), wormen, stekelhuidigen (zeesterren, zee-egels), visjes, aas (vis, vogels, zoogdieren), soms vogeleieren. Eet zelfs afval, zoals brood en patat! In de broedtijd vooral tweevleugeligen (m.n. muggen en muggenlarven), maar ook rupsen, kevers, vliesvleugeligen, en spinnen. Oogjager; kiept vak materiaal om met de snavel en pikt dan naar dierlijk voedsel.

Verlaat broedgebied in zijn geheel. Fenno-Scandinavische populaties zijn lange afstandstrekkers en trekken naar Afrika, zuidelijk tot Zuid-Afrika. Canadese en Groenlandse vogels vooral naar Europa. Trekt in een ruk over Atlantische Oceaan, maar ook langs de kust via belangrijke pleisterplaatsen. In Nederland hele jaar door, met pieken in de trektijd (mei en augustus-september).

wintergast in vrij klein aantal

In Nederland afgenomen vanaf midden jaren zeventig tot rond 2000; daarna weer herstel van aantallen tot rond 2005, erna weer afname.

Geschat maximum aantal overwinteraars/doortrekkers 7.300 (in 2005-2010)

Vooral aan dijken en strekdammen, langs de hele kust.

Langs kusten van Fenno-Scandinavië en Rusland en op Groenland.

Is in Europa afgenomen in aantal, maar geldt niet als bedreigd.

Vogelbescherming zet zich al lange tijd in voor adequate bescherming van de belangrijke intergetijdengebieden van Nederland (Waddenzee, Delta) o.a. via Programma Naar een Rijke Waddenzee, Mosselconvenant, Rust voor vogels, Ruimte voor Mensen. Ook werkt zij intensief samen met andere partijen aan de bescherming van de trekwegen (Flyways).

Gun steenlopers hun rust als ze foerageren of rusten bij hoogwater; steenlopers zijn vrij tam, maar kom niet té dichtbij.

De steenloper is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn steenlopers beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de steenloper is in Nederland geregeld in de Flora- en faunawet en een deel van hun leefgebieden wordt beschermd via de Natuurbeschermingswet 1998.

De Flora- en faunawet bevat een aantal verboden handelingen die van toepassing zijn op alle inheemse vogels, waaronder de steenloper. Deze verboden gelden in heel Nederland. De wet verbiedt:

Verschillende natuurgebieden die door de steenloper worden gebruikt als foerageergebied en/of slaapplaats zijn aangewezen en beschermd op grond van de Natuurbeschermingswet 1998. Dit zijn Grevelingen, Noordzeekustzone, Oosterschelde, Voordelta, Waddenzee, en Westerschelde & Saeftinghe.