Sneeuwgans

Snow Goose, Anser caerulescens - Eenden (Anatidae)

Een van de talrijkst broedende ganzen van Amerika en Noordoost-Azië; De vogels die in Nederland gezien worden, kunnen hiervandaan afkomstig zijn, maar ook van ontsnapte (gemengde) broedparen uit parken etc. die meevliegen met noordelijker broedende wilde ganzen.

Lijkt in eerste instantie onmiskenbaar, maar enkele alternatieven mogelijk: let allereerst op verschil met zeldzamere ross' gans (sneeuwgans is groter, met langere snavel en zwarte snijrand op snavel), maar pas ook op voor hybrides met grauwe gans en 'boerenganzen': een zuivere sneeuwgans heeft een roze snavel en poten, en zwarte handpennen. Naast witte vorm ook nog donkere vorm ('blauwe sneeuwgans') met alleen witte kop; rest van het lichaam is blauwgrijs en bruingrijs.

Twee verschillende roepen, één een redelijk standaard ganzen-gak geluid, ander een hoog, piepend "wu-iek".

Bekijk het magazine 'Slimme Vogels'

Veel boeren hebben een groot hart voor natuur. Zij zorgen voor rijke weides en akkers vol bloemen, vlinders en vogels. In dit magazine, Slimme Vogels, vertelt een aantal boeren hoe zij dat doen, een rendabel bedrijf combineren met de zorg voor natuur. Hopelijk inspireren zij met hun verhalen ook andere boeren!

Bekijk het magazine

Broedt vanaf juni. Heeft 1 legsel met doorgaans 4-5 eieren. Broedduur 23-25 dagen. Koloniebroedvogel. Start met broeden op de toendra in oorspronkelijk broedgebied zo snel als de sneeuw er verdwijnt. Nest is een ondiepte op de grond bekleed met mos en gras. Vrouwtje kiest de plek, maakt het nest en broedt de eieren uit, het mannetje bewaakt haar. Als de jongen uitkomen, verlaten ze binnen 24 uur het nest, maar zijn pas vliegvlug na 40-50 dagen.

In Nederland te vinden op en rond weilanden, uiterwaarden, doorgaans in de buurt van water, in de buurt van de kust. In het broedgebied in kolonies in Canada en Alaska op stenige toendra.

Graseter. In principe een variëteit aan vegetatie wat op weilanden groeit. In de winter ook overblijfselen van graan, groentes, mais en dergelijke op akkers.

Een van de talrijkste ganzen in Amerika, die midden over het continent trekken in grote groepen. Overwintert in de zuidelijke helft van de Verenigde Staten van oktober tot maart.

PolderPracht Terschelling

PolderPracht, erenaam voor de Terschellinger Polder. Van dit unieke weidelandschap wil Vogelbescherming een vogelparadijs maken. Samen met boeren, kaasmakers en ondernemers laten we zien dat dit op een duurzame manier kan. Help mee door onze PolderPracht producten te kopen. Rechtstreeks uit de rijke weides van Terschelling waar bloemen bloeien, vogels vliegen en koeien vredig grazen.

bekijk de PolderPracht producten

wintergast en jaargast in uiterst klein tot klein aantal | jaarrond aanwezig

De kleine aantallen vogels die in Nederland worden gezien, zullen voor een groot deel zijn ontsnapt uit waterwild collecties, en meevliegen met andere ganzen. Overigens toont een ringaflezing aan dat ook wilde vogels uit Noord-Amerika incidenteel kunnen opduiken.

Aantal broedparen 3 (in 2005)

Nationaal Park Lauwersmeer, met veel geluk te zien in de trektijd. Kijk goed in grote groepen ganzen in Friesland.

Nagenoeg alle sneeuwganzen die in (Noordwest-)Europa worden gezien zijn afkomstig uit waterwild collecties.

Internationale populatie geldt niet als bedreigd. In Noord-Amerika nemen de aantallen toe.

Vogelbescherming monitort de toename van exoten, wereldwijd een van de meest bedreigende factoren in het verdwijnen van de biodiversiteit. Zie ons standpunt over exoten.

De sneeuwgans is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn sneeuwganzen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de sneeuwgans is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.

• het opzettelijk vernielen of beschadigen van nesten, rustplaatsen en eieren van vogels, of het wegnemen van nesten (artikel 3.1 lid 2);

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Wet natuurbescherming. De soort komt slechts in beperkte mate in Nederland voor.