Steenuil / Nature in Stock - Eric Medard Alle berichten

Broedende vogels vanaf 18 februari weer te volgen via Beleef de Lente

Geplaatst op 22 januari 2018

Op zondagochtend 18 februari zet Vogelbescherming Nederland in de uitzending van Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij broedende vogels weer live. Vanaf dat moment kan iedereen opnieuw meegenieten met het liefdesleven van onder meer de bosuil, steenuil, slechtvalk en ooievaar. Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland trekt al jaren honderdduizenden trouwe kijkers.

Dit jaar volgt www.beleefdelente.nl weer een aantal toppers van vorig jaar. Naast de bosuil, die vaak in februari al eieren heeft, zijn dat de kerkuil, slechtvalk, steenuil, koolmees, ijsvogel en ooievaar. Bovendien is er dit jaar een spectaculaire nieuwe soort van heel dichtbij te bewonderen. Welke dat is, houden we nog even geheim.

Vroege broeders

Zodra de camera’s op 18 februari aan zijn, valt er direct genoeg te genieten. De bosuil is namelijk een vroege vogel, een zogenaamde vroege broeder. In deze tijd van het jaar kun je de mannetjes ’s avonds horen roepen, om zo een vrouwtje te lokken. Als de camera’s aan gaan zitten veel bosuilen al op de eieren te broeden.

Beleef het op Beleef de Lente

Behalve de live-beelden zijn op www.beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien. Per vogel wordt een weblog bijgehouden door een deskundige om duiding te geven aan de beelden. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en hun vragen kunnen stellen aan de deskundigen.

Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland is al jaren een groot succes. Jaarlijks volgen honderdduizenden mensen de vogels tijdens het broedseizoen, een groot deel daarvan zelfs dagelijks.