Pand van Vogelbescherming

Ons pand: Boulevard 12, Zeist

Niet alleen in natuurgebieden maar ook in een bebouwde omgeving is het mogelijk vogels en natuur te helpen. Met het eigen kantoorpand in Zeist geeft Vogelbescherming Nederland graag het goede voorbeeld.

Vogeltuin

Wanneer u ons pand bezoekt, ziet u bijvoorbeeld onze mooie tuin. Met een aantal maatregelen hebben we die vogelvriendelijk gemaakt. De tuin is zo ingericht dat er ruimschoots voedsel en schuilplekken zijn voor vogels. In de vijver kunnen ze drinken en badderen. Het water trekt ook andere dieren aan zoals kikkers en libellen.

Tussen het groen tegen de muren zijn nestkasten opgehangen voor koolmezen en pimpelmezen. Voor gierzwaluwen zijn er neststenen en ook voor vleermuizen zijn verblijven aangebracht. In onze achtertuin hangt een bosuilenkast. Uiteraard hebben we stickers op de ramen geplakt om te voorkomen dat vogels er tegenaan vliegen.

Sedumdak Sedumdak

Groene dak

Niet zichtbaar voor u als bezoeker is ons groene dak. Op het platte dak boven de winkel hebben we sedum aangelegd; dit houdt regenwater vast en trekt insecten en vlinders aan. Op andere delen van het dak liggen zonnepanelen, goed voor een belangrijk deel van ons stroomverbruik.

Het stroomverbruik proberen we natuurlijk zo laag mogelijk te houden door gebruik van LED-verlichting, energiezuinige cv-pompen en ventilatormotoren en een energiezuinig liftsysteem. Niet voor niets heeft ons pand het energielabel A.

Die maatregelen zijn fijn voor vogels en natuur, maar ook voor medewerkers. Want wie wordt er nou niet blij van zo’n groene werkomgeving?

Wil je meer zien van onze vogelvriendelijke tuin en wijk? Volg dan onze vogelwandeling.

Help mee vogels beschermen

Vogels zijn er overal en altijd: alledaags en fascinerend, spannend en ontroerend tegelijk. Wij kunnen ons een wereld zonder vogels niet voorstellen. Help mee vogels beschermen en ontvang ook nog eens ons magazine Vogels.

Word lid