Neder-Rijn / Rien Harmsen Toon alles in de buurt
Neder-Rijn / Rien Harmsen

Door Lucas Lammers
WetlandWacht

Lucas Lammers

In het begin snapte ik er helemaal niks van, wat is er nou zo leuk aan vogels kijken. Dat was mijn instelling tijdens de eerste weken van mijn stageperiode in Costa Rica. Twee maanden later was ik verslaafd aan vogels. Vijf uur 's ochtends je nest uit, flinke kan koffie mee, ontbijt nog maar net achter de kiezen en hup de berg op met die verrekijker. Uren en uren achtereen, soms wel 100 soorten gezien op een dag. Wanneer je echt de hobby induikt wordt het alleen maar leuker, je gaat raakvlakken zien over heel de wereld. Een verwend mannetje was ik geworden door al die tropische ervaringen. In Nederland was het daarom telkens bij terugkomst in eerste instantie minder spectaculair. Maar ook de vogels van de 'oude wereld' zijn enorm bijzonder en interessant. Tegenwoordig ben ik in principe altijd aan het vogelen en dat gaat ook nooit meer veranderen. En als ik een bijdrage kan leveren aan de bescherming van vogels door wetlandwacht te zijn, waarom niet?

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. Je kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Nederrijn Malburgen- t.h.v. Pannerden

Lucas Lammers:

Een vliegende Kraai vangt altijd wat.

Heb je een vraag die niet specifiek over dit wetland gaat? Stel dan je vraag hier

Titel
Privacy Waarborg
Kijk hier hoe Vogelbescherming omgaat met je persoonlijke gegevens.