Toon alles in de buurt

Door Erik Koning
WetlandWacht

Erik Koning

''Het lijkt mij een uitdaging om in dit prachtige en rustige vogelgebied met alle belanghebbenden lokale daadkrachtige afspraken te maken om dit gebied duurzaam te beschermen. Jaarlijks trekt dit gebied vele soorten vogels. Het estuarium is uniek, maar de druk op het gebied is toegenomen door, ondermeer, het uitdiepen van de Eems en uitbreiding van havenactiviteiten. Het is juist nu "alle hends aan dek."

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Dollard (Groningen)

Erik Koning:

"Ik geloof in de kracht van lokale oplossingen. Samen werken we aan een betere leefomgeving voor vogels."

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.