Zwartkop / Jannie Timmer Alle berichten

Van zwartkop tot kramsvogel

Geplaatst op 22 oktober 2020

Of een tuin vogelvriendelijk is, ligt niet aan de omvang. Dat bewijst Jannie Timmer uit Zierikzee met haar twee postzegels; een voor- en een achtertuin. Afgelopen zomer bezocht Hans Peeters haar naar eigen zeggen ‘groene eilandjes’.
Jannie Timmer / Hans Peeters Jannie Timmer / Hans Peeters

Jannie is trots op haar vogeltuin

Hans Peeters bezoekt natuurlijke tuinen. Kleine vogelreservaatjes waar de bewoners terecht trots op zijn. Bij elkaar opgeteld vormen zulke tuinen een mooi en groots natuurgebied, weliswaar verspreid over het hele land. Dit keer: twee natuurlijke tuinparadijsjes in Zeeland.

Winterbloeiende prunus

Een doodgewone middenwoning vlakbij het centrum van Zierikzee. Met een klein voortuintje en dito achtertuintje. Bij elkaar opgeteld niet meer dan 40 m2. Jannie Timmer wist deze twee postzegeltjes om te toveren tot twee ruige groene eilandjes, waar planten, insecten én vogels zich welkom weten.

“Het meest bijzonder vind ik de diversiteit van wat er allemaal in mijn tuintjes leeft,” zegt een trotse Jannie. “Zelfs op zo’n klein oppervlak is er altijd wat te beleven!”

En inderdaad. De voortuin oogt als een dicht begroeide heemtuin, waarin een winterbloeiende prunus dominant is. “Die boom bloeit van november tot in februari en elk jaar weten de eerste tuinhommels hem te vinden.”

Verder stokrozen, hemelsleutel, kogeldistel en koolzaad. Ook een voedertafel, drinkschaal en nestkastje.

Drinkschaal voor insecten

Haar achtertuin is net zo aantrekkelijk voor vogels en andere beestjes. Jannie: “Het onkruid of liever gezegd de wilde planten groeien tot boven mijn hoofd. Helaas hebben we geen plaats voor een vijver, maar de waterschalen compenseren dat.”

Hoewel Jannie een enthousiast vogelfotograaf is, stort ze zich óók vol overgave op bloemen en insecten. Een schaal gevuld met knikkers trekt onze aandacht. Jannie vult deze met water als drinkplaats voor bijen, wespen en hommels. Dat kleine spul kan er door de knikkers gemakkelijk bij.

Behalve water biedt Jannie de insecten ook insectenhotels.

Tip voor de winter - appeltje voor de dorst

Lijsterachtige zoals merels, koperwieken en kramsvogels zijn dol op rotte appels. In de winter kun je deze wintergasten geen groter plezier doen dan met wat aangeboden fruit. Jannie vertelt: “Ik koop bij de plaatselijke tuinder appelmoesappels – die zijn het goedkoopst –  met de kist tegelijk. In een strenge winterperiode gaat er wel een kist per week op. Ik snijd de appels altijd over de helft, zodat de vogels ze gemakkelijker kunnen eten.”

Behalve lijsterachtige lusten ook spreeuwen wel een appeltje.

Kramsvogel / Jannie Timmer

Vogels van de maand: kramsvogel en koperwiek

Kramsvogels en koperwieken zijn wintergasten vanuit Scandinavië. Net als zanglijsters en merels behoren ze tot de lijsterachtigen. De laatste weken kwamen ze in grote groepen naar ons land en zijn gek op bessen. Langs de kust storten ze zich massaal op de oranje bessen van de duindoorn. Meidoornbessen zijn even gewild en bij strenge koude komen de wintervogels ze dichter bij de huizen voor vuurdoorn- en lijsterbesbessen.

Beide zijn ongeveer zo groot als een merel. De koperwiek heeft een opvallende witte oogstreep en een koperkleurige vlek onder de vleugel. De kramsvogel is het best te herkennen aan de grijze kop en rug en in zit hangende vleugels.

Kramsvogel / Jannie Timmer

Soortenlijstjes

De tuintjes van Jannie zijn vooral in najaar en winter in trek bij veel vogels. Met diverse soorten voer en zelfgemaakte vetblokken lokt ze: grote bonte specht, pimpel- en koolmees, staartmees, Turkse tortel, koperwiek, kramsvogel, groenling, vink, keep, houtduif, kauw, roodborst, huismus en heggenmus.

Zomers krijgen haar vlinderstruiken en bloeiende planten bezoek van atalanta, dagpauwoog, klein koolwitje, kolibrievlinder en veel wilde bijen, tuinhommels en allerlei soorten zweefvliegen. De hoornaarzweefvlieg ofwel stadsreus is geen alledaagse klant.

Zeeuws knoopje / Hans Peeters

Plant van de maand: Zeeuws knoopje

We zijn in Zeeland. Dus daarom is het Zeeuws knoopje onze plant van de maand. Een kruid uit de schermbloemfamilie met een fragiel, fijn besnaard, roze-groen bloempje. Het bloemhoofdje heeft wel wat weg van een Zeeuwse knoop, die vroeger als sieraad bij de klederdracht gebruikt werd.

De plant houdt van een beetje schaduw en weet zich in ruige borders goed te handhaven. De bijzonder fraaie bloempjes trekken vooral veel zweefvliegen aan.

Zeeuws knoopje / Hans Peeters

Wat leeft er zoal in uw tuin?

Tuinen zijn in dorpen en steden belangrijke leefgebieden voor vogels en andere soorten. De trend is helaas steeds meer verstening. Maar hoe leuk is het wanneer u kunt genieten van al het leven in uw eigen tuin? Stenen eruit, groen erin. Bent u benieuwd wat er zich door het jaar heen afspeelt in uw tuin? Doe dan mee met de Jaarrond Tuintelling via www.tuintelling.nl!