Patrijs / Shutterstock Alle berichten

Nieuwe informatieborden zetten PARTRIDGE op de kaart

Geplaatst op 13 juni 2018

Al heel snel veert de natuur op in de gebieden in Zeeland en Noord-Brabant waar Vogelbescherming Nederland voor de bescherming van de patrijs het project PARTRIDGE is gestart. De cijfers laten al vanaf de start in 2016 een toename van patrijzen zien. Afgelopen week werden er prachtige informatiepanelen onthuld die voorbijgangers betrekken bij het project en meer vertellen over de patrijs.

In Noord-Brabant en Zeeland is Vogelbescherming samen met Stichting Landschapsbeheer Zeeland, het Zeeuwse Landschap en het Brabants Landschap in 2016 het Interreg-project PARTRIDGE gestart. Met PARTRIDGE willen we de ernstig bedreigde patrijs redden van de ondergang en tevens laten zien dat hoge biodiversiteitswaarden en landbouw samen kunnen gaan. Nederland is één van de vijf landen, waar dit vier jaar durende EU-project loopt.

Prachtige nieuwe infoborden

In het Land van Heusden en Altena ligt de Oude Doorn, één van de twee demonstratiegebieden in Nederland, waar we 30 procent biodiversiteitswinst willen boeken op 500 hectare landbouwgrond. Na twee jaar laten de cijfers al een toename zien van insecten, patrijzen, wintervogels en hazen. De effecten van maatregelen als het aanplanten van hagen en het aanleggen van keverbanken, akkerranden, winterstoppelvelden en percelen met bloemen en kruiden zijn dus vrijwel meteen merkbaar. Om een breed publiek te informeren over het project en de maatregelen te laten zien in het veld heeft Vogelbescherming prachtige informatieborden ontworpen die het publiek en voorbijgangers vertellen over PARTRIDGE, de patrijs en de biodiversiteit in het gebied.

Onthulling door enthousiaste Brabantse gedeputeerden

Afgelopen week zijn de geplaatste infopanelen in de Oude Doorn onthuld door gedeputeerden Johan van den Hout (portefeuille natuur) en Annemarie Spierings (landbouw) van de provincie Noord-Brabant. De provincie is heel enthousiast over PARTRIDGE en de mogelijkheden van natuur-inclusieve landbouw. De nieuwe panelen laten heel mooi zien welke maatregelen er voor de patrijzen zijn genomen, hoe je patrijzen herkent en waar je ze kunt zien. Maar ook welke dieren en planten nog meer profiteren van de maatregelen. Want hoewel de patrijs centraal staat, willen we dat alle vogelsoorten van de maatregelen profiteren en de biodiversiteit in het hele gebied verbetert. Wil je het gebied bezoeken? De panelen zijn geplaatst langs het Liniepad tussen Sleeuwijk en Uppel.

Meer weten over PARTRIDGE? Lees hier

Logo PARTRIDGE Logo PARTRIDGE

Vrijwilliger worden

Word je ook vrijwilliger? Vogels en natuur beschermen? Met z'n allen komen we verder! We zoeken allerlei soorten vrijwilligers.

Help mee

PARTRIDGE project

Lees hier alles over het internationale PARTRIDGE project. Bloemenblokken, keverbanken en patrijzenhagen zorgen ervoor dat akkervogels zoals de patrijs niet uitsterven in Europa.