Nestkast Sevilla Woodstone / Vivara Alle berichten
Nestkast Sevilla Woodstone / Vivara Mariël Verburg

Door Mariël Verburg
Auteur Vogelbescherming

Maak uzelf blij met vogels dichtbij

Geplaatst op 14 april 2022

‘Practice what you preach’ – aldus het Engelse gezegde. Nou, dat hebben we gedaan. Rondom het kantoor van Vogelbescherming spannen we ons in vogels en natuur een handje te helpen. Niet alleen voor de vogels, maar ook voor onszelf, de buren en wie ons komt bezoeken. Want wie wordt er nou niet blij van groen en vogels om zich heen?
Pand van Vogelbescherming Pand van Vogelbescherming

Vogeltuin

Het eerste wat u ziet wanneer u ons kantoor of onze winkel bezoekt, is een mooie vogeltuin. Met een aantal maatregelen hebben we die vogelvriendelijk gemaakt. De tuin is zo ingericht dat er ruimschoots voedsel en schuilplekken zijn voor vogels. En ook aan het gebouw hebben we het nodige aangepast. Zo zijn tussen het groen tegen de muren nestkasten opgehangen voor koolmezen en pimpelmezen.

Voor gierzwaluwen zijn er neststenen en ook voor vleermuizen zijn verblijven aangebracht. In onze achtertuin hangt een bosuilenkast – helaas nog zonder succes, behalve dan voor houtduiven. Uiteraard hebben we raamstickers op de ramen geplakt om te helpen voorkomen dat vogels er tegenaan vliegen.

Wanneer u toch in onze winkel in Zeist bent, laat u inspireren en neem dan meteen wat van deze producten mee voor in uw eigen vogeltuin. En anders helpen we u graag via onze webshop.

Minivijver / Jeanet van Zoelen Minivijver / Jeanet van Zoelen

Vijver geeft leven

In een echte vogeltuin mag een vijver niet ontbreken. Zelfs een minivijver geeft al een explosie van leven in uw tuin, en bij een grote vijver in een geschikte omgeving zou u zelfs een ijsvogelnestkast kunnen plaatsen. In de nabijheid van onze vijver zien we dagelijks merel, koolmees, pimpelmees of roodborst drinken en badderen. Het water trekt ook andere dieren aan zoals kikkers, salamanders, libellen en waterjuffers. De vijver wordt gevuld door onze regenwaterafvoer. Zo dient hij als kleine klimaatbuffer.

Sedumdak Sedumdak

Groene dak

Niet zichtbaar op het eerste gezicht is het groene dak op de uitbouw van de winkel. Daar hebben we sedum aangelegd; dit houdt regenwater vast en trekt insecten en vlinders aan. Op andere delen van het dak liggen zonnepanelen, goed voor een belangrijk deel van ons stroomverbruik. Het stroomverbruik proberen we natuurlijk zo laag mogelijk te houden door gebruik van LED-verlichting, energiezuinige cv-pompen en ventilatormotoren en een energiezuinig liftsysteem. Niet voor niets heeft ons pand het energielabel A.

Wilt u uw eigen huis of bedrijfspand ook natuur- en vogelvriendelijk bouwen, renoveren of isoleren? Op bouwnatuurinclusief.nl vindt u een schat aan informatie hierover, zowel voor (bouw)professionals als voor particulieren.

Wilt u ook een groen dak? Oud-hoofdredacteur van Vogels Hans Peeters maakte een handig stappenplan.

Website Mijnvogeltuin Website Mijnvogeltuin

Advies op maat

Wilt u meer tips om van uw eigen tuin een vogelparadijs te maken? Doe dan de Postcode Vogelcheck op MijnVogeltuin.nl en ontdek welke vogels in uw buurt leven. Vervolgens krijgt u praktische tips om deze vogels naar uw tuin te lokken.

Wilt u een grondiger persoonlijk advies op maat? De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren u hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs met het kleinste lapje grond weten zij al raad!