Koolmees op zonnebloem / Pixabay

Door Arjan Berben
Podcast Vogelpassie

Vogeloase in een stadstuin

Geplaatst op 16 februari 2022

Twee vijvers met kikkers, salamanders, 100 verschillende soorten planten en vele vogels die op bezoek komen… kan dat in een kleine stadstuin? Ja! Mariska Jansen bokst dat voor elkaar. Zij is dan ook Tuinvogelconsulent. Namens Vogelbescherming geeft ze advies aan iedereen die ook een natuurtuin wil. Samen met Mariska maak ik een reis door haar eigen tuin. Pen en papier bij de hand, de leuke tuintips buitelen over elkaar heen.

Veel mensen willen een natuurvriendelijke tuin. Maar hoe dan? En hoe doe je dat in een klein tuintje? Vogelbescherming kan daarbij helpen. Op onze website staan vele tips.

Tuin van Mariska Jansen Tuin van Mariska Jansen

Je kan ook een persoonlijk advies op maat krijgen van Vogelbescherming. Dat doen onze Tuinvogelconsulenten. In Amsterdam kan je advies krijgen van Mariska Jansen. Ruim 30 jaar houdt zij zich al bezig met natuurlijk tuinieren.

Vlekkenplan Tuinvogelconsulent Vlekkenplan Tuinvogelconsulent

Áls je een advies vraagt, komen de Tuinvogelconsulenten je wensen opnemen en dan krijg je een boekje met adviezen en een ´vlekkenplan´, een schetsmatig kaartje met wat er allemaal waar mogelijk is. Vaak veel meer dan je denkt.

Podcast-serie: Vogelpassie

In deze podcast-serie gaat Arjan Berben - co-hoofdredacteur van Vogels - op stap met vogelbeschermers die hij bewondert. Wat zijn de drijfveren van deze mensen die net een stap verder gaan in het beschermen van vogels en natuur? Wat kunnen we van ze leren als we óók iets willen doen voor vogels, maar niet altijd weten hoe dat het beste kan?

Redactie en interview: Arjan Berben
Opname, productie en regie: Gus Maussen
Eindmontage en sound design: Frans de Rond
De tunes zijn ingesproken door: Jeannine Valeriano.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt