Alle berichten

Door Ellis Samsom
Medewerker Vogelbescherming

Gezocht: kandidaten voor de Ledenraad

Geplaatst op 13 januari 2021

Vanaf nu tot 1 februari 2021 kunnen leden van Vogelbescherming zich kandideren voor een plek in Ledenraad. We vroegen Ledenraadslid Katrien Prak wat haar motiveert zich voor vogels in te zetten en wat ú kan verwachten als Ledenraadslid.

Naam: Katrien Prak

Leeftijd: 61 jaar

In de Ledenraad sinds juni 2019

Beroep: biologische bessenteler

Waarom zet jij in voor de bescherming vogels?

“Vogels zijn ambassadeurs van het landschap. De aanwezigheid van vogels vertelt je iets over de aanwezigheid van insecten, vissen, schoon water, vitale bossen, over de toestand van de natuur. Dat maakt vogels niet alleen prachtig en bijzonder maar ook ongelooflijk belangrijk.”

Wat is jouw mooiste vogelervaring?

“Fietsend door de polder Krimpenerwaard werd ik belaagd door twee zwarte sterns, niet één maar meerdere keren doken ze naar mijn hoofd. Ik had de kolonie broedende sterns niet opgemerkt. Die kleine elegante vogels, 80 gram zwaar, een reis vanuit West-Afrika van zo’n 9000 kilometer achter de rug, verdedigden met verve hun broedsel. Ik was en blijf van ze onder de indruk.”

Wat spreekt jou aan in de Ledenraad van Vogelbescherming?

“Beschermen van vogels vraagt vaak lange adem, het sluiten van coalities, onderhandelen over convenanten. In de Ledenraad blijft dit geen abstracte materie maar mag je, vanaf de zijlijn,  meedenken over de uitgebreide plannen en de te volgen strategieën. En dat doe je samen met 40 betrokken en gepassioneerde vogelliefhebbers.”

Waarom zouden leden zich volgens jou kandidaat moeten stellen voor de Ledenraad?

“Toen we dit voorjaar thuis kwamen te zitten werd er massaal naar vogels gekeken. Het laat zien dat veel mensen vogels en beschermen van vogels belangrijk vinden. Wie Vogelbescherming een warm hart toedraagt zou dit een keer moeten doen want je gunt de vereniging een slim en verstandig klankbord. En je steekt er zelf ook een hoop op.”

Wilt u zich kandidaat stellen voor de Ledenraad?

… En bent u minimaal 1 jaar lid, dan kunt u zich kandidaat stellen voor de Ledenraad. Dat kan tot uiterlijk 1 februari 2021.

Meer informatie hier

Crossbill Guide Wadden - de natuurgids

Deze Nederlandstalige natuurgids neemt je mee door het hele Waddengebied, zowel in tekst en beeld als in het veld, met route-app. De routes zijn met zorg samengesteld met de boswachters en andere kenners van het gebied.

Help vogels van de Rode Lijst

Ons land telt 196 broedvogels en maar liefst 87 soorten staan er op de Rode Lijst. Dat is bijna de helft! Gelukkig is er ook positief nieuws: beschermen werkt. Met uw gift steunt u de verbetering van leefgebied voor vogels van de Rode Lijst.

ledenraadsverkiezing vrijwilliger ellissamsom ledenraad