Zwarte specht / Shutterstock Alle berichten

Door Ellis Samsom
Medewerker Vogelbescherming

Gezocht: kandidaten voor de Ledenraad

Geplaatst op 9 januari 2020

Vanaf nu tot 1 februari 2020 kunnen leden van Vogelbescherming zich kandideren voor een plek in Ledenraad. We vroegen Ledenraadslid Roy Beijaert wat hem motiveert zich voor vogels in te zetten en wat ú kan verwachten als Ledenraadslid.
Roy Beijaert Roy Beijaert

Roy Beijaert

Leeftijd 66 jaar
In ledenraad sinds juni 2019
Beroep praktiserend huisarts en redacteur thuisarts.nl

Waarom zet je je in voor Vogelbescherming?

Als je met z’n allen vogels systematisch wereldwijd beschermt, bescherm je vanzelf ook al het andere leven op aarde. Vogels geven jou een signaal over bossen, velden, toendra’s, moerassen, zee, kuststroken en hooggebergten. Over insecten, schelpdieren, vissen, over de complete status van ons milieu. Dat maakt vogels ongelooflijk belangrijk, prachtig en bijzonder.

Wat is jouw mooiste vogelervaring en waarom?

Het is er niet één, het zijn er tientallen. Het is de onverwachte mussenvergadering in een stadswijk, de zwarte ibis tussen de lepelaars op Vlieland, de roerdomp die je pas voor het eerst op je 65ste ziet, de zwarte specht die voorlangs vliegt tijdens een bosloop, twee steenuiltjes op een paal in Portugal of de harpij, nagejaagd door blauwe ara’s langs de Surinaamse Kabalebo-rivier.

Roy Beijaert, Ledenraadslid

Wat spreekt jou aan in de Ledenraad van Vogelbescherming?

Dat je mag meedenken over de indrukwekkende en uitgebreide plannen van Vogelbescherming. Dat er bijvoorbeeld wordt gevochten voor een vogelradar om zo veel mogelijk te voorkomen dat vogels tegen windmolens aanvliegen. Dat je je realiseert dat er in Spanje jaarlijks nog steeds 800.000 zomertortels worden afgeschoten en dat je daar, samen met Birdlife International, wat aan kunt doen.

Waarom zouden leden zich volgens jou kandidaat moeten stellen voor de Ledenraad?

Omdat Vogelbescherming er, veel meer dan ik mij ooit heb gerealiseerd, echt toe doet, dat er miljoenen omgaan en dat je zo’n belangrijke organisatie een breed, slim, betrouwbaar en verstandig klankbord gunt. En omdat je in een warm nest komt waar je niet eens verstand van vogels hoeft te hebben, als je maar kunt nadenken met jouw ervaring en op jouw eigen manier.

Medewerkers Vogelbescherming

Kandidaat stellen?

De Ledenraad vertegenwoordigt de leden van Vogelbescherming en controleert het beleid van het Bestuur en de Raad van Toezicht. Bent u enthousiast over Vogelbescherming en wilt u zich kandideren?

Tot 1 februari 2020 kunnen leden van Vogelbescherming zich kandidaat stellen voor de Ledenraad. Vanaf 15 april tot 15 mei zijn de verkiezingen.

Gratis app Wadvogels

Miljoenen vogels maken gebruik van het Waddengebied. Maar hoe weet je waar de vogels het best te zien zijn, wanneer het hoogwater is en hoe herken je ze? Onze gratis app Wadvogels lost die problemen in één keer op.

Meer informatie en downloaden