Vink / Sacha Bijkerk Alle berichten

De Week van de Groene tuin

Geplaatst op 30 maart 2021

Doe mee met de Week van de Groene tuin van dinsdag 30 maart tot en met dinsdag 5 april. Laat u inspireren door bekende Nederlanders en ontdek de vele voordelen van een groene tuin.

De lente is begonnen. Het vrolijke getjilp van mussen, het opgewonden wijsje van de zanglijster, de vinkenslag met aan het einde een korte verhoging in de tonen: de vogels laten van zich horen. En niet alleen bij de vogels gaat het kriebelen. Met de voorjaarszon op de huid is dit het ideale moment om in de eigen tuin aan het werk te gaan. Het perfecte moment om álle tuinen eens even flink onder de aandacht te brengen. Dinsdag 30 maart tot en met dinsdag 5 april staat daarom helemaal in het teken van tuinen tijdens de ‘Week van de Groene tuin’. Goed voor mens én vogel!

Lieveheersbeestje in tuin / Shutterstock Lieveheersbeestje in tuin / Shutterstock

Tuintips van Lodewijk Hoekstra en meer

In de Week van de Groene tuin geeft tv-tuinman, presentator en auteur Lodewijk Hoekstra elke dag praktische tuintips via Facebook en Instagram. U kunt direct aan de slag. Ook andere bekende Nederlanders zetten zich in voor groenere tuinen. Via een dagelijkse vlog laten bijvoorbeeld Karin Bloemen en Helga van Leur zien hoe leuk en natuurvriendelijk tuinieren is en waarom het belangrijk is. De tips en vlogs staan op www.steenbreek.nl. Ook kunt u uw eigen tuintips delen met #Weekvandegroenetuin.

Week van de Groene Tuin Week van de Groene Tuin

Prettiger leven

De initiatiefnemers, Stichting Steenbreek, NL Greenlabel, Tuinbranche Nederland en de Tuinen van Appeltern, willen u via deze actie oproepen om zelf in beweging te komen: ‘ Meer groen in de tuin en straat zorgt ervoor dat er meer ruimte komt om piekbuien op te vangen die veroorzaakt worden door het veranderende klimaat. Ook zorgt groen voor minder hittestress, worden tuinen belangrijke ecologische plaatsen voor insecten en vogels en leveren ze een bijdrage aan de leefbaarheid in de straat en wijk, ’ aldus Roel van Dijk, directeur Stichting Steenbreek.

Vogelvriendelijke tuin

Vogelbescherming heeft naast deze groene tuintips, ook nog tips om het de tuinvogels naar de zin te maken. Benieuwd welke planten en struiken extra geschikt zijn voor vogels? We hebben alle vogelvriendelijke beplanting voor u op een rijtje gezet.