Huismus / Pixabay Alle berichten

Bioblitzt u mee?

Geplaatst op 27 mei 2020

Een wedstrijdje zoveel mogelijk verschillende dieren en planten in uw tuin ontdekken op één dag; doet u mee met deze Bioblitz? Op 20 juni 2020, tijdens het lustrum van de Jaarrond Tuintelling.

Binnen 24 uur zoveel mogelijk soorten dieren en planten in uw eigen tuin ontdekken op 20 juni 2020. Dat is kort samengevat wat Vogelbescherming samen met de andere partners van de Jaarrond Tuintelling van plan is. Bioblitz heet zoiets, daarover verderop meer.

Op 20 juni vieren we namelijk het eerste lustrum van de Tuintelling en zo’n bioblitz is een feestelijk gebeuren, dat sowieso kan doorgaan wat de corona maatregelen tegen die tijd ook zijn. Het verbindt tuin- en natuurliefhebbers en is weer eens wat anders. De kers op de taart: het levert ook nog informatie op over de verspreiding van allerhande tuinvlinders, -vogels, -zoogdieren enzovoort. Dat helpt bij het beschermen.

Zonnehoed met dagpauwoog / Fred van Diem Bij de Jaarrond Tuintelling kunt u het hele jaar alle soorten in uw tuin tellen en doorgeven. Ook vlinders. Zonnehoed met dagpauwoog / Fred van Diem

Het hele jaar tellen

Voor wie de Jaarrond Tuintelling niet kent: hierbij kunt u het hele jaar alle soorten die u in uw eigen tuin ziet tellen en doorgeven. Dat kunnen alle mogelijke tuinsoorten zijn: vogels, vlinders en andere insecten, reptielen, amfibieën, zoogdieren, geleedpotigen, vissen, ongewervelden en zelfs wilde planten. Vooraf geeft u aan welke tuinsoorten u leuk vindt om te inventariseren, want het hoeft natuurlijk niet allemaal. U kunt wekelijks tellen, of gewoon als u wat moois ziet. De meeste mensen tellen vogels en vlinders.

Voor al deze diergroepen, zijn dus ook de betreffende natuurbeschermers betrokken: EIS, Floron, Ravon, Vlinderstichting, Sovon, Zoogdiervereniging en natuurlijk Vogelbescherming. Alleen al daarom is het zo’n mooi project: we bundelen de krachten.

Vogels tellen in de tuin / Fred van Diem Een wedstrijdje tuinsoorten tellen - de bioblitz - is een leuke uitdaging voor het hele gezin. Vogels tellen in de tuin / Fred van Diem

Tips en meer info

Om iedereen op 20 juni gelijke kansen te geven op zoveel mogelijk soorten, geven deze zeven partners herkenningstips, dus bijentips, vogeltips, spinnentips enzovoort. Doet u mee? Dan maakt u ook nog kans op één van de drie gratis Vogelatlassen, die worden verloot onder de deelnemers. Meer informatie staat binnenkort op www.tuintelling.nl.

Hommel op bloem / Fred van Diem Ter voorbereiding op 20 juni, krijgt u gratis leuke herkenningstips, bijvoorbeeld voor bijen. Hommel op bloem / Fred van Diem

Wat is een bioblitz?

De term bioblitz wordt gebruikt voor een bepaald soort natuuronderzoek. Het  is een relatief onbekend woord in Nederland, daarom een korte definitie. Een bioblitz is een periode van vaak 24 uur, waarin continu natuuronderzoek wordt gedaan. De bedoeling is om alle levende soorten binnen een bepaald gebied te ontdekken. Dit onderzoek kan worden gedaan door wetenschappers óf vrijwilligers.

De bioblitz van de Jaarrond Tuintelling richt zich op de tuin en iedereen kan meedoen, u dus ook!

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met jouw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook jouw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Tuintelling