Kleine burgemeester / Elwin van der Kolk

Kleine burgemeester

Iceland Gull, Larus glaucoides - Meeuwen (Laridae)

De kleine burgemeester is de kleinere van de twee soorten meeuwen in Nederland zonder zwart in het verenkleed, naast de grote burgemeester. De kleine burgemeester oogt wat ‘liever’ dan de grote burgemeester door z’n ronde kop en kleinere snavel en is wat zeldzamer. Toch worden er elk jaar enkele kleine burgemeesters in Nederland gezien, vaak in havens en langs de kust.

Kleine burgemeester / Agami

Grotendeels grijswitte/bruinwitte vogel (afhankelijk van leeftijd), met witte vleugeltoppen en witte of bruinwit gebandeerde staart. Er zijn vier leeftijdsgroepen. Adulte vogels hebben zeer lichtgrijze bovenvleugels met witte vleugelpunten, en een witte (zomer) tot bruingestreepte kop (winter). Vogels in hun eerste winter hebben een vaal, lichtbruin gebandeerd verenkleed met lichte vleugeltoppen en lichtbruine onderdelen. In de kleden hiertussenin maakt de bruine bandering plaats voor grijs, en vormt een gemarmerd patroon. Onderscheidt zich van grote burgemeester door grootte, korte snavel, ronde kop en in eerste winterkleed een zwarte snavel. Heeft langere vleugels en een kortere nek dan de grote burgemeester. Let op, er zijn ook (zilver)meeuwen met zeer beperkte hoeveelheid zwart in vleugelpunt, en albinistische en leucistische meeuwen.

Typische meeuwenroep, nasaal maar hoger en heser dan zilvermeeuw.

Bekijk Vogelbescherming Optiek

Broedt in het arctische noorden in Canada en Groenland vanaf midden mei tot midden juni. Heeft één legsel met 2-3 eieren. Broedt vaak alleen, maar ook in kleine en gemengde kolonies (met drieteenmeeuw of grote burgemeester), op steile rotskliffen en heel soms op vlakke grond. Nest bestaat uit zeewier en gras. Broedduur onbekend. Ook hoe snel jongen vliegvlug zijn, is onbekend. Eind juli vliegen ze met de ouders naar voedselrijke gebieden langs de kust.

Rotsachtige kusten van het arctische noorden, in de winter op zee en langs (rotsachtige) kusten en op stranden, ook in (vissers-)havens en steden en op vuilnisbelten.

Voornamelijk kleine vis zoals zalm, haring en sprot, maar ook ongewervelde zeedieren als zeesterren, schelpdieren e.d.; soms rooft hij in broedtijd eieren en kuikens van diverse vogels. Volgt ook vistrawlers. Net zoals andere meeuwen veelzijdig in de manier van foerageren.

Vogels van Groenland blijven hangen rond het broedgebied in augustus - september, en de noordelijk broedende vogels daarvan trekken zuidelijker richting IJsland. Elke winter verschijnen enkele vogels langs de Nederlandse kust, maar ook in het binnenland.

wintergast in uiterst klein aantal

In Nederland elke winter enkele vogels. In de winter van januari/februari 2012 was een opmerkelijke influx in Noordwest-Europa, met honderden individuen. De eerste hiervan waren in slechte conditie, wat kan duiden op slechte voedselomstandigheden in het gebied van herkomst.

Geschat maximum aantal overwinteraars 5-20 (in 2013-2015)
Doortrekkers 1-100 (in 2008-2012)

Duikt (vaak later in de winter) op waar grote groepen meeuwen aanwezig zijn, zoals op de havencomplexen van IJmuiden en Scheveningen. Blijft 's winters vaak lang op een bepaalde plek.

Vogels uit voornamelijk Groenland zijn elke winter in Noordwest-Europa te vinden. Broedt niet in Europa.

Stabiele internationale populatie. Op Groenland heeft de kleine burgemeester wel te lijden onder jacht en kan de soort onder druk komen te staan van door de mens geïntroduceerde predatoren zoals ratten.

De kleine burgemeester is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn kleine burgemeesters beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de kleine burgemeester wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate als wintergast in Nederland voorkomt.