Zwarte ibis / Elwin van der Kolk

Zwarte ibis

Glossy Ibis, Plegadis falcinellus - Ibissen (Threskiornithidae)

De zwarte ibis is een opportunistische soort van Zuid-Europa. De zwarte ibis kent enorme populatiefluctuaties. Rond 2000 waren veel Zuid-Europese populaties sterk geslonken; tien jaar later zijn die populaties alweer sterk groeiende en worden broedpogingen gemeld in Noordwest-Europa. De soort is onmiskenbaar door zijn donkere kleur en kromme snavel.

Zwarte ibis / Agami

De combinatie van donkere, middelgrote reigerachtige vogel met lange kromme snavel sluit elke andere inheemse soort uit. Vogel is niet zwart (al kan het wel zo lijken), maar glanzend bruin op kop, nek en rug. De vleugels zijn glanzend groen. Adult zomerkleed heeft witte strepen vanaf oog rondom snavel; winterkleed wordt minder glanzend (bruinzwart) en krijgt witte streping op kop en nek. Juveniele vogel als adult winter maar uniform dofgroen zonder kleurverschil in lichaam en vleugel. In vlucht goed te herkennen aan kromme snavel, lange nek en lange poten, maar lijkt op aalscholver in vlucht.

Zwijgzaam, soms wat gekraak en geknor.

48,5-66 cm, spanwijdte 80-95 cm

Winkeloverzicht

Vogelbescherming-optiek en andere topmerken

bekijk ons ruime assortiment in onze webshop

Broedt april-juni, vaak met andere reigers, in bomen naast moeras. Heeft één legsel met meestal 3-4 eieren (2-6). Broedduur 20-23 dagen. Koloniebroeder. Heeft nest van riet en takjes bekleed met bladeren en plantaardige materialen in bomen naast moeras (bijv. wilg), vaak in de buurt van reigersoorten of ooievaars. Jongen vliegvlug na 25-28 dagen.

Moerassen, ondiepe meren, lagunes, soms kwelders, en natte weilanden met sloten. Overnacht en broedt in bomen hier niet ver vandaan, zoals wilgen en tamarisken.

Dieet beslaat voornamelijk insecten, zoals watertorren, bootsmannetjes, libellen (larven maar ook imago's), vliegen, sprinkhanen, krekels en schietmotten; soms ook krabben, kreeftachtigen en kleine vissen. Foerageert vaak als een strandloper of ruiter, lopend en continu pikkend, maar soms ook zoals een reiger.

Normaliter trekvogel. Vogels uit Zuid-Europa overwinteren in Marokko en Afrika bezuiden de Sahara. Kan soms in grote, dwarrelende groepen trekken, minder strak dan ganzen, kraanvogels of reigers, meer als aalscholvers. Steeds vaker blijven groeiende populaties in Zuidwest-Europa (Spanje en Zuid-Frankrijk). Vertoont ook nomadische trekbewegingen waardoor snel nieuwe gebieden worden gekoloniseerd.

MijnVogelvinder blauwborst

MijnVogelvinder heeft wat te bieden voor alle soorten vogelaars: beginnend, gevorderd of prof. Deze handige vogelwegwijzer vertelt je welke soorten je tijdens het wandelen of fietsen kunt tegenkomen en waar je op moet letten om ze daadwerkelijk te zien. Hoe leuk is het om tijdens een wandeling erachter te komen dat de appelvink met zijn snavel wel een drukkracht van 50 kilogram kan uitoefenen?

jaargast in uiterst klein aantal

Het jaarlijkse voorkomen in Nederland is sterk wisselvallig, met soms een influx zoals in 1932, 1994 en 2013. Kan het hele jaar worden waargenomen, iets vaker in april-juni en nog iets vaker in september-november. Sinds 2011 enorm stijgende trend, met piek in 2014. Door nomadisch gedrag zijn toekomstige ontwikkelingen onvoorspelbaar, maar recent ook waarnemingen van vogels die met takken slepen, dus een broedgeval in Nederland is niet ondenkbaar.

Aantal broedparen 0 (in 2022)
Geschat maximum aantal overwinteraars 1-20 (in 2013-2015)
Doortrekkers 1-100 (in 2008-2012)

Met name moeras- en plasdrasgebieden in Noord- en Zuid-Holland, Lauwersmeer en natuurontwikkeling ten oosten van Groningen-stad.

Broedvogel in Spanje, Portugal, Zuid-Frankrijk, Italië en Balken (voornamelijk Griekenland en Turkije). In de landen direct ten noorden hiervan regelmatig als trekvogel waargenomen.

Geldt internationaal niet als een bedreigde soort. Heeft wel te lijden van het verlies van geschikt leefgebied door verdroging van wetlands, het gebruik van pesticiden en verstoring.

De zwarte ibis is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn zwarte ibissen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de zwarte ibis wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate in Nederland voorkomt.