Pimpelmees en vink / Shutterstock

Wat is goed voer?

In een vogelvriendelijk ingerichte tuin kun je prima jaarrond voer aanbieden, mits je rekening houdt met een paar dingen. Vogels zijn sowieso verstandige eters. Van nature gaan ze op zoek naar een gevarieerd menu. Ze leven nooit alleen van het voer dat je aanbiedt. Wat kun je ze eigenlijk allemaal geven? En wat absoluut niet?

In het voorjaar en de zomer hebben vogels vooral dierlijke eiwitten nodig, zoals insecten, meelwormen en rupsen. In de herfst en winter zijn producten met vet goed omdat die meer energie geven. Bijvoeren kan het hele jaar en al het voer (zoals zadenmengsels, fruit, pinda’s, pindakaas, vetbollen, rozijnen, enz.) kan aangeboden worden. Er zijn wel enkele zaken waar je op moet letten:

Soorten voer

Er is een ruim assortiment hoogwaardige vogelvoeren ontwikkeld. Voor vogels zijn diverse zadenmixen, strooivoeren, pinda’s en vetproducten verkrijgbaar die je probleemloos kunt gebruiken voor de vogels in de tuin. Lees altijd eerst de verpakking met de juiste voorschriften. Hier vind je de voedersoorten van Vogelbescherming in de webshop.

Wat wel:

• Speciale vogelvoeren voor tuinvogels
  • Strooivoer op (voeder-)tafels en op de grond
  • Silovoeren altijd in voersilo’s
  • Fruit
  • Ongebrande (en ongezouten) pinda’s altijd in pindasilo’s
  • Vetproducten voor tuinvogels (echter niet in de zon hangen) - zelf vetbollen maken is niet moeilijk.
  • Broodkruimels, maar niet teveel (want te zout)

Wat niet:

• Geen producten met zout
  • Geen melk
  • Geen vetbollen of pinda’s in een (plastic) netje, vogels kunnen erin verstrikt raken en het genereert zwerfafval
  • Geen boter of margarine, dit werkt laxerend
  • Niet overmatig voeren, dit kan ongedierte aantrekken en zorgt voor de verspreiding van ziektes
  • Geen gekookte etensresten. Ze bederven namelijk snel.

Vogelvoer van Vogelbescherming

Voor alle seizoenen verkoopt Vogelbescherming verantwoord vogelvoer. Als je bij ons vogelvoer koopt, dan weet je dat het gezond is voor de vogels én dat je ons werk steunt.

Populair in onze webshop is onze speciaal ontwikkelde vogelpindakaas. Roodborst, pimpelmees, boomkruiper en winterkoning eten graag verse of gevriesdroogde meelwormen. Voer niet te veel tegelijk en let op dat er geen dode wormen blijven liggen.

Voer de vogels

Tuinvogels kunnen het hele jaar bijgevoerd worden. Vogelbescherming heeft zadenmixen voor alle soorten voedersystemen en een uitgebreid assortiment vogelpindakaas, vetbollen, vetblokken, pindacakes en meer.

Neem een kijkje in onze webshop

Webshop Vogelbescherming

In onze webshop vind je alles voor en over vogels. Van vogelgidsen en verrekijkers tot nestkasten en vogelvoer. Met elke aankoop steun je ons werk en help je kwetsbare vogels beschermen.

Ga naar de webshop