Zwarte roodstaart / Shutterstock Alle berichten

Verrekijkers voor Nepal

Geplaatst op 26 februari 2019

Afreizen naar Nepal met zes verrekijkers in je rugzak voor de goede zaak: de vogels en de natuur. Tony Gaillard - toegewijd vogelaar - deed het en vertelt over zijn ervaringen. Zijn conclusie: het project ‘Kijkers voor kijkers’ van Vogelbescherming werkt!

“Ik vroeg aan mijn vogelvrienden of ze oude, maar bruikbare verrekijkers op zolder hadden liggen. Binnen een week ontving ik vier kijkers, met twee van mezelf erbij kwam ik op zes. Met die kijkers ben ik op pad gegaan naar Nepal. Waarom?”

Roodbuikbuulbuul / Tony Gaillard Roodbuikbuulbuul Roodbuikbuulbuul / Tony Gaillard

‘Kijkers voor kijkers’

“Het project ‘Kijkers voor kijkers’ van Vogelbescherming bracht me op het idee de kijkers mee te nemen. Vogelbescherming zamelt oude verrekijkers in, die vervolgens worden opgeknapt door vrijwilligers en een tweede leven krijgen in ontwikkelingslanden. Daar wilde ik bij helpen.”

Treurmaina / Tony Gaillard Treurmaina Treurmaina / Tony Gaillard

Onmisbaar voor natuurbescherming in Nepal

“Verrekijkers zijn onmisbaar voor de natuurbescherming in Nepal. Tijdens eerdere tochten daar, was me al opgevallen dat er heel weinig kennis is van de natuur, zelfs bij de gidsen (sherpa's) die je zeer vakkundig en zorgzaam naar de hoogste bergtoppen loodsen. Ze weten maar weinig van de vele planten, bomen, vogels en andere dieren.”

Tony Gaillard en Mohan Tony Gaillard met Mohan Bikram Shrestha Tony Gaillard en Mohan

Klein koninkrijk in Kathmandu

“Voor mijn vertrek naar Nepal mailde ik mijn plan naar Mohan Bikram Shrestha. Hij werkt in Nepal voor het Nature Education Team en leidt daar het project ‘Kijkers voor kijkers’ van Vogelbescherming. Hij nodigde mij uit om naar Tokha te komen; nu een wijk in Kathmandu, maar vroeger een klein koninkrijk.”

Veldlessen voor scholieren

“Het Nature Education Team ontwikkelt onder meer veldlessen voor middelbare scholieren. Tot nu toe zijn er vier soorten: Birding events, Frog Nights, Beauty of butterflies en Fish school. Er deden al zo'n 120 leerlingen mee, maar het aantal dat kan meedoen met de Birding events wordt beperkt door het aantal beschikbare kijkers. Daar kwamen de kijkers dus van pas.”

Strandleeuwerik / Tony Gaillard Strandleeuwerik Strandleeuwerik / Tony Gaillard

Onder de indruk

“Mohan geeft ook biologieles, dus hij kan de ervaringen die de leerlingen opdoen in het veld, meteen in verband brengen met natuur(bescherming) tijdens zijn lessen op school. Ik was onder de indruk, niet alleen van zijn kennis, maar ook van zijn aanpak en gedrevenheid. Zijn project laat zien, hoeveel je kan bereiken, ook al zijn de middelen beperkt. Het illustreert hoe effectief het project ‘Kijkers voor kijkers’ is!”

Grijze gors / Tony Gaillard Grijze gors Grijze gors / Tony Gaillard

Feest

“Nadat Mohan me had rondgeleid in het dorp, vroeg hij of ik wat rijst wilde. Achteraf bleek dat dit de gebruikelijke manier is om iemand te eten te vragen. Ik viel met mijn neus in de boter, want het was feest. In het huis van zijn ouders werd een bijzondere maaltijd opgediend. De hele familie – 15 mensen – zat op de grond met een keurig gevouwen krant voor zich, waarop allerlei heerlijke hapjes werden geserveerd.”

Aziatische steenpatrijs / Tony Gaillard Aziatische steenpatrijs Aziatische steenpatrijs / Tony Gaillard

De moeite van het beschermen waard

“Na de maaltijd gingen we op stap met een ervaren vogelaar en twee jongens in opleiding. We zagen 48 vogelsoorten! In totaal komen er 60 à 70 soorten in dit kleine gebied (4 bij 4 km) voor, waarvan de meerderheid standvogels. Bijzondere trekvogels zijn: zwartkopbuulbuul, bruinkop bijeneter, witborst waterhoen, Indische kievit, zwartkop sibia en rosse specht. Dat is nog eens de moeite van het beschermen waard!“

Bekijk meer foto’s van Tony in het Himalaya gebergte en de Langtangregio.

Foto's: Tony Gailard

Kijkers voor kijkers

Ben je toe aan een nieuwe verrekijker of telescoop? Je oude kijker of scoop kan veel betekenen voor de bescherming van vogels in ontwikkelingslanden! Lever hem daarom in bij Vogelbescherming. Vele honderden kijkers kregen al een tweede leven.