Roodborst / Hans Peeters Alle berichten

Plastic klimop of bessenhaag?

Geplaatst op 15 juni 2020

Dit voorjaar is het extra druk in de Nederlandse tuincentra. Veel mensen zijn tijdens de coronatijd in de weer om hun eigen leefomgeving te vergroenen. Hoera! Goed voor jezelf, de bloemen, bijen en vogels.

Rondje om het dorp 2

In plaats van trotse tuinenbezitters te bezoeken, wandelt Hans Peeters dagelijks een rondje door het eigen dorp. Hij is verheugd. De hagen worden groener en de bermen kleurrijker. Wandelt u mee?

De contrasten zijn groot. Fraaie vogelvriendelijke heggen, armtierige houten schuttingen en zelfs met kunststof klimop beklede muren.

Het ene groen is het andere niet

Een keiharde motorzaag verstoort de rust in onze straat. Met schrik in het hart neem ik poolshoogte en zie dat een tuiniersbedrijf de coniferenhaag van de achterburen sloopt. Buurman ziet mijn schrikogen en stelt me gerust. “De coniferen waren oud en op. Er komt een groene haag van afwisselende struiken voor in de plaats.”

Wandelend door het dorp vallen me de contrasten op. Waar de een kiest voor een groene heg, gaat de ander voor een erfafscheiding van hout of steen. Gelukkig heeft groen de overhand. Ik zie strak geschoren buxusheggen, maar ook ruige beukenhagen, weelderige klimop en bloeiende meidoorn. Verderop: ribus, sleedoorn, wingerd en kamperfoelie.

Uit vogeloogpunt heeft een haag van afwisselende struiken de voorkeur. Een mooie broedplaats voor heggenmus of winterkoning en een veilig vluchtoord voor stropende katten of jagende sperwers. Bloesem in het voorjaar voor zoemende insecten en later bessen voor hongerige trekvogels.

Toch stemt groen niet altijd tot vreugde. Op afstand leek een schutting weelderig begroeid. Dichterbij zag ik tot mijn ontsteltenis dat de muur bekleed was met kunststof klimop…

Koolmees en pimpelmees / Hans Peeters

Vogels van de maand: kool- en pimpelmees

Afgelopen weken zijn hun jongen massaal uitgevlogen; de pimpel- en koolmezen. Zij zijn in bijna elke tuin wel te vinden, zeker als u een nestkast heeft hangen. Voor de pimpelmees met een invliegopening ter grootte van een euromunt, terwijl de iets grotere koolmees een opening van twee euro wenst. Ook bij ons vlogen de koolmezen af en aan met rupsen, larven en spinnetjes. Nuttige en dankbare kostgangers zijn het. Na 17 dagen zagen we drie jongen uitvliegen.

Nestkasten zijn in alle soorten en maten te koop in onze webshop.

Afgelopen weken zijn ze weer massaal uitgevlogen; de pimpel- en koolmezen.
Verleidelijk bloeiend vingerhoedskruid lokt hommels naar binnen.

Plant van de maand: vingerhoedskruid

Dezer dagen bloeit het vingerhoedskruid weelderig. De lange purperrode bloemaren zijn een lust voor het oog. Elke bloem is een sieraad op zich met donkere wit omrande vlekken en spikkels. Ze lokken hommels naar binnen, die voor de bestuiving zorg dragen. Vingerhoedskruid ofwel digitalis wordt sinds mensenheugenis in de artsenij gebruikt en levert nog steeds stoffen die bij hartziekten gebruikt worden. Zelf experimenteren is overigens af te raden, want de plant is wel giftig.

Bloeiende bermen trekken veel insecten aan.

Kleurrijke bermen, niet alleen voor het oog

Overal in ons land waar een doordacht beleid wordt gevoerd, zie je ze verschijnen; bloeiende bermen. Gelukkig ook bij ons in het dorp. De gemeente vervangt gazons voor ingezaaide corridors met klaprozen, korenbloemen en kamille. Het helpt de noodlijdende insecten aan nectar en stuifmeel en we trachten zo de neerwaartse spiraal van het insectendom een halt toe te roepen. Bijen, hommels, zweefvliegen en tal van vlinders komen erop af.

Wilt u ook uw tuin omtoveren met kleurrijke akker- en bermbloemen? Let dan op dat u de goede zaadmengsels gebruikt. Sommige mengsels bevatten zaad van niet-inheemse bloemen. Die zijn bij onze bijen en andere insecten niet in trek, omdat de bloemen geen of onvoldoende nectar leveren.

Ze zijn op meer plekken verkrijgbaar, maar ook bij Vogelbescherming in de webshop.

Mereljong / Hans Peeters Mereljong / Hans Peeters
Jonge merels scharrelen een paar dagen door uw tuin, voordat ze echt kunnen vliegen

Voorzichtig met snoeien

Het groen groeit de pan uit momenteel. Tuinen vragen om onderhoud en de drang om de heggenschaar ter hand te nemen is groot. Stel uw snoeiactiviteiten uit tot het broedseizoen verstreken is. Naarmate de zomer vordert is de kans klein dat zich nog ergens een nest met eieren of jongen in uw heg bevindt. Kunt u de werkzaamheden niet tot na de zomer uitstellen, controleer dan goed of er geen nesten aanwezig zijn.

Vijgenboom / Hans Peeters

Boom van de maand: vijg

We kennen vijgenbomen vooral van zonnige vakanties in zuidelijke oorden. Nu onze zomers steeds warmer worden, doen de tropische planten het ook hier steeds beter. Natuurlijk promoten we om zoveel mogelijk inheemse planten, bomen en struiken te planten. In ons geval kregen we een stekje van een vijg van de buurman. Dat gooi je niet weg en siert nu onze tuin. De overrijpe vruchten lieten we vorig najaar hangen. Tot onze verbazing en vreugde bleken merels, spreeuwen en zelfs een zwartkop er dol op te zijn.

Vogels zijn gek op de overrijpe vijgen
Egels weten een groene natuurlijke tuin verrassend snel te ontdekken

Beestje van de maand: egel

’s Morgens verraden de uitwerpselen vaak of een egel ’s nachts uw tuin heeft bezocht. Ze gaan op zoek naar slakken, regenwormen, rupsen en kevers; uiterst nuttig dus. Maar ze eten ook muizen, amfibieën, vogels en vruchten. Bij ons drinken ze water van de vijver. Wil je egels en jezelf een plezier doen, timmer dan een egelhuis in elkaar. De egelin werpt er haar jongen in en egels houden er ’s winters hun winterslaap. Zorg in uw tuin wel voor een doorgang, zodat ze vrij in en uit kunnen lopen.

Foto's: Hans Peeters

Volgende maand lopen we weer een rondje om het dorp en letten dan op groene daken en waterschalen.