Spreeuw / Shutterstock Alle berichten

Mogen jonge vogels pinda(kaas) eten?

Geplaatst op 29 juni 2017

Pinda’s en pindakaas: mag je dat nou wel of niet voeren in de zomer? En waarom? Alle vragen en onduidelijkheden omtrent pinda’s voeren voor eens en altijd de wereld uit.

Vooropgesteld: het is niet nodig om in de zomer pinda’s en pindakaas te voeren aan vogels. Maar, als u het verstandig doet, is het ook helemaal niet erg. Het is zelfs niet erg als jonge vogels stukjes pinda of hapjes pindakaas eten. Dat zit zo.

Vertrouw het instinct

Vogelouders weten donders goed wat jonge vogels eten moeten; die werken zich te pletter om pieren, rupsen en vette larven te vangen. Als u voert - pinda’s, pindakaas, zaden, fruit - eten ze dat voornamelijk zelf (fijn, hoeven ze minder energie te steken in zoeken). Ze geven wel af en toe een hapje pindakaas - of wat u heeft bijgevoerd - aan de jongen, maar dat geeft niks. Die worden wel 100 keer gevoerd per dag en wat pinda tussendoor is geen probleem. Vertrouw het instinct van de ouders.

Merel / Arjan van der Logt Foto merel met jong / Arjan van der Logt Merel / Arjan van der Logt

Waarop letten?

Heeft u nog pinda’s liggen of vinden uw tuinvogels écht alléén maar pindakaas lekker, voer dat dus gerust, maar let op:

• Bij heel warm weer kan pindakaas sneller bederven, hang het daarom liever in de schaduw en kijk af en toe of het er nog goed uit ziet.
  • Voer pinda's in een pindasilo. Vogels moeten er dan kleine stukjes afpikken en geven nooit hele pinda's aan hun jongen, die dat mogelijk niet goed verteren. Beter het zekere voor het onzekere!
  • Gebruik geen pindanetjes. Vogels kunnen erin verstrikt raken en lege exemplaren waaien nog wel eens weg de natuur in.

Koop geen ‘mensen-pinda’s’

Koop nooit ‘mensen-pinda’s’ en ‘mensenpindakaas’ voor vogels. Vaak zit er zout bij en dat is echt slecht voor vogels. Er is niet voor niets speciale vogelpindakaas te koop. Zelfs ongezouten pinda’s uit de supermarkt zijn niet hetzelfde als voerpinda’s. Voerpinda’s zijn namelijk ongebrand en hebben een hogere voedingswaarde, daar hebben vogels meer aan.

Kijk verder bij het kopen van pinda’s of er geen (zwarte) schimmel op zit. Is dat wel het geval, dan kan er een gifstof in zitten: aflatoxine. Maak de verkoper hierop attent.

De allerbeste kwaliteit pinda, met een hoog eiwit- en oliegehalte en vrij van aflatoxine, koopt u bij Vogelbescherming! Met uw aankoop steunt u het werk van Vogelbescherming.

Pindakaaspothouder London Pindakaaspothouder London

Natuurlijk voedsel

Wat we overigens van harte aanbevelen is om uw tuin of balkon vogelvriendelijk in te richten en zo voldoende natuurlijk voedsel aan te bieden. Dat kan vrij makkelijk, tips vindt u hier. Als u dan wat eiwitrijke meelwormen erbij aanbiedt (supergezond voor de jongen), zitten de vogels helemaal gebeiteld!

Goed voeren

Tips over goed voeren, welke vogels wat eten, wanneer u het beste bijvoert en hoe u het vogelvoer aanbiedt, hebben we op een rij gezet voor iedereen die de vogels wil helpen!

Vogelvoertips

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij