Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Winterwonder vogeltuin

Geplaatst op 11 december 2017

Vogels brengen kleur en levendigheid in uw besneeuwde tuin. Het is zó gezellig om met een schuin oog naar al dat gescharrel en gefladder te kijken. Zij zijn zelf natuurlijk vooral op zoek naar eten. Hieronder allerlei tips om wonderlijk veel vogels in uw wintertuin te krijgen.

1. Voer verschillende dingen op verschillende plekken

Roodborst op fruit

2. Geef water

Zet ’s morgens een lage schaal met lekker vers water neer voor de vogels, om te drinken én te badderen. Dat doen ze namelijk ook midden in de winter, want zo verzorgen ze hun veren. Doe er nooit zout in, want dat is afschuwelijk ongezond voor vogels. Voeg ook nooit suiker toe, want als ze dan badderen, zitten hun veren helemaal onder een suikerplaklaagje. Vries het heel hard en blijft het water niet open? Geen probleem, dan pikken ze sneeuw of rijp om aan vocht te komen.

3. Maak zelf vogelvoer

Zelf vogelvoer maken is ietsje meer werk, maar leuk om te doen en het ziet er prachtig uit! Bijvoorbeeld:

• Een pindaslinger rijgen. Ook gezellig met klein-, buur-, of andere kinderen. Maak met een prikpen of spijkertje eerst een gaatje in de pinda; dat rijgt makkelijker. Doe ook eens grote stukken appel of peer tussendoor, of gedroogd fruit.
  • Zelf vetbollen maken. Er zijn naast de klassieke bol veel variaties mogelijk: giet het gesmolten vet bijvoorbeeld in een ouderwets kopje met een oortje dat u ophangt aan een tak of in allerlei vormen en maak zo een fantastische vogeltaart!
  • Een vogelkerstdiner maken in de vorm van een kerststukje. Dat is weer eens heel wat anders. Kijk hier voor de benodigdheden en werkwijze.
  • Maak zelf een spechtenblok van een dikke boomtak of een open haardblok. Benodigdheden: een boor, een haak, een touw en vogelpindakaas. Hier leest u hoe.
Grote bonte specht op vetbol

4. Strooi geen zout maar zand

Ten slotte: als het glad wordt, strooi dan geen zout, maar scherp zand. Vogels kunnen het zout namelijk onverhoopt binnenkrijgen (via insecten die er dood van gaan of via smeltwater) en daarvan ernstige nierproblemen krijgen. Zout is verder slecht voor de planten en bomen in uw tuin, maar ook voor het bodemleven. Scherp zand is net zo effectief en voor niemand gevaarlijk.

Vogels komen het liefst in tuinen waar ook natuurlijk voedsel en natuurlijke schuilplaatsen zijn. Laat afgevallen bladeren dus liggen, want daar leven insecten onder. Laat uitgebloeide bloemen ook liggen, voor de zaden. En snoei dus niet te veel vlak voor de winter, dan blijven er beschutte plekjes. Tuin in orde? Dan kunt u aan de slag deze tips!

Tips voor inrichting van de tuin

Vogels maken graag gebruik van tuinen. Iedereen kan vogels daarbij helpen, ook als je een balkon hebt of een kleine stadstuin. Vogelbescherming heeft veel praktische tips om uw tuin vogelvriendelijk te maken op een rij gezet.

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij