Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Winterwonder vogeltuin

Geplaatst op 20 december 2019

Wilt u wat kleur en levendigheid in uw grauwe, sombere wintertuin? Maak er een vogeltuin van! U zult zelf ook helemaal opfleuren van al dat gescharrel en gefladder. De vogels zijn natuurlijk vooral op zoek naar eten. Vijf tips om wonderlijk veel vogels in uw wintertuin te krijgen.

Bloemen, bijen, bessenstruiken, een vijvertje en stukje gras: dat is waar een vogeltuin mee begint, maar dat valt in de wintermaanden niet mee. Gelukkig zijn er ook veel dingen die u juist 's winters voor vogels kunt doen. Sterker, maak het uw goede voornemen voor 2020: een winterwonder vogeltuin!

Als u het leuk vindt om verschillende vogelsoorten in de tuin te krijgen, voer dan gevarieerd.

1. Voer verschillende dingen op verschillende plekken

De simpelste manier om vogels in uw tuin te krijgen: voeren. Maar, elk vogeltje eet zoals het gebekt is en ze vinden niet allemaal hetzelfde voedsel lekker. Als u het leuk vindt om verschillende soorten in de tuin te krijgen, voer dan gevarieerd. Wist u dat u aan de vogelsnavel kunt zien wat zijn favoriete kostje is? Dikke snavel bij zaadeters, zoals mussen, dunne snavel bij insecteneters, zoals de roodborst.

Naast het soort eten, hebben tuinvogels ook nog allemaal andere voorkeuren voor waar dat eten moet liggen: op de grond, hangend in een boom, onder struiken of juist in een voerhuis. Hier vindt u het overzicht van wat de verschillende tuinvogels prefereren waar ze dat het liefst eten.

Vriest het hard en blijft het water niet open? Geen probleem, dan pikken ze sneeuw of rijp om aan vocht te komen.

2. Geef water

Zet ’s morgens een lage schaal met lekker vers water neer voor de vogels, om te drinken én te badderen. Dat doen ze namelijk ook midden in de winter, want zo verzorgen ze hun veren. Doe er nooit zout in, want dat is afschuwelijk ongezond voor vogels. Voeg ook nooit suiker toe, want als ze dan badderen, zitten hun veren helemaal onder een suikerplaklaagje. Vries het goed hard en blijft het water niet open? Geen probleem, dan pikken ze sneeuw of rijp om aan vocht te komen.

Giet gesmolten frituurvet bijvoorbeeld in een ouderwets kopje met een oortje dat u ophangt aan een tak.

3. Maak zelf vogelvoer

Zelf vogelvoer maken is ietsje meer werk, maar leuk om te doen en het ziet er prachtig uit! Bijvoorbeeld:

• Een pindaslinger rijgen. Ook gezellig met klein-, buur-, of andere kinderen. Maak met een prikpen of spijkertje eerst een gaatje in de pinda; dat rijgt makkelijker. Doe ook eens grote stukken appel of peer tussendoor. Of, nog gezelliger, maak een vogelfeestslinger.
  • Zelf vetbollen maken. Er zijn naast de klassieke bol veel variaties mogelijk: giet het gesmolten vet bijvoorbeeld in een ouderwets kopje met een oortje dat u ophangt aan een tak of in allerlei vormen en maak zo een fantastische vogeltaart!
  • Een vogelkerstdiner maken in de vorm van een kerststukje. Dat is weer eens heel wat anders. Kijk hier voor de benodigdheden en werkwijze voor een vogelkerststukje.
  • Maak zelf een spechtenblok van een dikke boomtak of een open haardblok. Benodigdheden: een boor, een haak, een touw en vogelpindakaas. Hier leest u hoe.
Tuinpad glad? Strooi dan zand, maar geen zout. Vogels krijgen het anders binnen en dat is erg ongezond voor ze.

4. Strooi geen zout maar zand

Als het glad wordt, strooi dan geen zout, maar scherp zand. Vogels kunnen het zout namelijk onverhoopt binnenkrijgen (via insecten die er dood van gaan of via smeltwater) en daarvan ernstige nierproblemen krijgen. Zout is verder slecht voor de planten en bomen in uw tuin, maar ook voor het bodemleven. Scherp zand is net zo effectief en voor niemand gevaarlijk.

Veeg afgevallen blad onder de tuinbank of heg. U zult zien, die scharrelende vogels maken het de moeite waard.

5. Laat blaadjes en bloemen liggen

Afgevallen bladeren een doorn in uw oog? Dat moet weg wil de tuin er ooit weer vrolijk uit zien? Kijk er eens anders naar, want onder afgevallen bladeren leven insecten en die zijn op hun beurt weer vogelvoedsel. Veeg de bladeren wel van het gazon en groenblijvende planten, anders komen er gele plekken. Maar laat ze onder de tuinbank of onder de heg liggen, net als uitgebloeide bloemen, voor de zaden. U zult zien, die scharrelende roodborst maakt het de moeite waard!

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck

Nationale Tuinvogeltelling

De Tuinvogeltelling: jaarlijks tellen tienduizenden mensen de vogels in hun tuin, zodat Vogelbescherming en Sovon meer leren om ze beter te beschermen. Daarnaast is het ontzettend leuk én het is makkelijk, dus iedereen kan meedoen.

Ga naar de Tuinvogeltelling